Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / BMW, Google, Samsung en Volvo willen oceaan beschermen met WWF

Geschreven door Frédéric Kevers op 31-03-2021

BMW, Google, Samsung SDI en Volvo hebben geantwoord op de oproep van WWF om diepzeemijnbouw op te schorten en zo het maritieme milieu te beschermen.

WWF heeft op woensdag aangekondigd dat BMW, Google, Samsung SDI (de batterijafdeling van het bedrijf) en Volvo de eerste multinationals zijn die hebben ingestemd met de oproep tot de beëindiging - of langdurig uitstel - van de diepzeemijnbouw. Een akkoord dat inhoudt dat deze bedrijven zich ertoe verbinden alle bevoorrading van diepzeemijnbouw stop te zetten, maar ook om niet langer mineralen uit deze bron te gebruiken voor hun industriële exploitatie of om enige activiteit van dit type mijnbouw te financieren.

Jodiumvrije batterijen

Met de opkomst van de plug-in hybride en elektrische wagens, neemt de vraag naar batterijen explosief toe en is er een aanzienlijke aanvoer nodig van mineralen zoals kobalt, koper, mangaan en nikkel, allemaal materialen die uit de zeebodem kunnen worden gehaald op dieptes van 4 tot 6 km.

Deze grondstoffen zijn in overvloed aanwezig in het Clarion-Clippertongebied van de noordelijke Stille Oceaan, een uitgestrekt gebied over miljoenen vierkante kilometers tussen Hawaï en Mexico. Het doel van WWF is om te voorkomen dat dit nog onaangetast mariene milieu wordt vernietigd. Een oproep die goed is ontvangen door BMW, Google, Samsung en Volvo die dus zullen vermijden batterijen te produceren of te kopen die afkomstig zijn van ontginning uit de oceaan. "Aangezien een groot deel van het diepzee-ecosysteem nog moet worden ontdekt en begrepen, zou de ontginning ervan roekeloos zijn", aldus WWF.

Eerst begrijpen

Het idee achter deze opschorting is om diepzeemijnbouw te verbieden voordat een gedetailleerde studie het mogelijk maakt te begrijpen hoe dit ecosysteem werkt en wat de risico's zijn voor het ecosysteem en voor het milieu in het algemeen. Bovendien wil WWF de prioriteit geven aan alternatieve ontginningsmethodes totdat ze uitgeput zijn alvorens aan de zeebodem te beginnen. We weten al dat wijzigingen aan het mariene ecosysteem een enorme invloed hebben op het wereldwijde klimaat en dus ook op de klimaatverandering die momenteel aan de gang is.

Afremmen

Het feit dat BMW, Google, Samsung en Volvo WWF hierbij steunen, betekent natuurlijk niet dat de diepzeemijnbouw volledig wordt stopgezet. De grootste spelers zijn DeepGreen, GSR en UK Seabed Resources (een onderdeel van de Britse tak van Lockheed Martin) die nog steeds hopen zeebodemmineralen te verkopen aan autoconstructeurs en batterijfabrikanten, waarvan Samsung SDI de eerste is die WWF volgt.

Kwestie van efficiëntie

Hoewel de aanpak van WWF duidelijk is, gaan de mijnbouwbedrijven toch het debat aan met andere argumenten. Volgens DeepGreen zou de ontginning van 'knobbeltjes' ter grootte van een aardappel op de zeebodem duurzamer zijn dan mijnbouw op land, omdat die laatste meer afval genereert en knobbeltjes oplevert met een lagere metaalconcentratie dan die vanuit de zee. 

De mijnbouwbedrijven kijken dus vooral naar de winstgevendheid en efficiëntie, de ecologische argumenten moeten nog geverifieerd worden. Noorwegen - dat een vrij strikt milieubeleid heeft en de meest geëlektrificeerde automarkt heeft ter wereld - heeft echter al aangekondigd dat het in 2023 licenties zal verlenen voor diepzeemijnbouw, waarmee het land een voorloper wordt op dit gebied.

Bron: Reuters

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten