Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Ecolo/Groen presenteert klimaatwet in het parlement: welk gevolg voor transport? (2019)

Geschreven door David Leclercq op 04-02-2019

Afgelopen zondag heeft de groep Ecolo-Groen een wetsvoorstel ingediend in het Belgische parlement. Het gaat om een klimaatwet die zowat een noodtoestand verklaart en krachtige maatregelen vraagt. Een beetje uitleg.

De politieke fractie Ecolo-Groen heeft dus zondag een ‘Klimaat’wetsvoorstel ingediend in het Belgische parlement. De politieke partij heeft zich verenigd om een tekst te produceren die het resultaat is van een reeks academische voorstellen die nauwelijks zijn veranderd. De boodschap is simpel: in de huidige noodtoestand voor het klimaat willen de Groenen de behoeften concretiseren en een reeks krachtige maatregelen nemen.

Ambities

Concreet bepaalt de tekst dat de Belgische uitstoot van broeikasgassen met 95% moet dalen tegen 2050 en minstens met 55% tegen 2030 vergeleken met 1990. En deze cijfers komen niet uit het niets. Ze zijn gebaseerd op de resolutie die vorig jaar door alle Belgische parlementen is aangenomen. Anders gezegd: Ecolo en Groen willen de intentieverklaringen ook realiteit maken. Het wetsvoorstel legt ook een energieobjectief op van 100% hernieuwbare energie tegen 2050 met een tussentijds objectief van 32% tegen 2030. Tegelijk moet de energie-efficiëntie worden verbeterd met 53% tegen 2050. Daarbij denkt men vooral aan huisvesting.

Transportprojecten centraal

Het is duidelijk dat, naast de energieproductie (en in het bijzonder elektriciteit) en de isolatie van huizen, een groot deel van het wetsproject gericht is op transport. Zo zijn er veel geplande investeringen voor openbaar vervoer, dat zelfs gratis zou worden voor sommige bevolkingsgroepen. De auto wordt ook geviseerd. Vooral tegen de uitbreiding van de infrastructuur en beperkingen op bedrijfswagens die, ook al vertegenwoordigen ze niet het grootste deel van ons wagenpark, wel een groot deel van de jaarlijkse kilometrage van de Belgen vertegenwoordigen. Tenslotte zouden de infrastructuurwerken voor ‘groen transport’ de voorkeur krijgen, evenals de transportmiddelen zoals fietsen en elektrische steps waarvan de BTW zou dalen tot 6%.

Controle

Het is duidelijk dat de doelstellingen zeer ambitieus zijn en de Groenen willen niet dat we ervan zouden afwijken. Daarom voorziet de wettekst ook bepaalde beperkingen, zoals het vaststellen van een koolstofbudget en het opstellen van controleorganen. Zo heeft een onafhankelijk wetenschappelijk comité het objectief om te adviseren en het beleid te controleren. Die laatste zal zelfs een jaarlijkse vergadering houden, waarin de verschillende regeringen in het openbaar verantwoordelijk worden gehouden.

Snel te werk gaan

Ecolo en Groen zijn van plan om snel te werk te gaan en deze tekst te laten ondertekenen voor de verkiezingen in mei. Wat betekent dat de huidige legislatuur onder druk komt te staan. Aan de ene kant zodat er minder tijd zou verloren gaan na het starten van de volgende legislatuur en zonder twijfel ook om de over het algemeen klimaatsceptische N-VA-mandatarissen, die uit de regering zijn gestapt, tegen te werken. De Groenen willen ook surfen op de golf van de jongerenbeweging die elke week op straat komt. En het is ook duidelijk dat Ecolo en Groen op vlak van electoraat waarschijnlijk ook veel punten zullen scoren.

De 10 prioriteiten van het ‘Klimaatwet’-project van Ecolo/Groen:

  • €7 miljard aan investeringen in openbaar vervoer.
  • BTW verminderen tot 6% op fietsen, steps, etc. Belasting op kerosine, exit van ‘salariswagens’ (bedrijfswagens).
  • Gratis openbaar vervoer voor jongeren van minder dan 25 jaar en werklozen.
  • Vermenigvuldigen van fietspaden, ‘fietssnelwegen’, buswegen, deelauto’s.
  • Een groene ruimte op minder dan 300 meter van elke woning, de stedelijke wildgroei stopzetten, de ring rond Brussel verbreden en een nieuwe snelweg bouwen.
  • Isolatie van huizen dankzij premies, nultarief om de rekening met 30% te verlagen.
  • Sluiten van kerncentrales. 100% hernieuwbare energie in 2050.
  • Ondersteunen van biologische landbouw, korte cycli ontwikkelen: 100% bio in 2030.
  • Een echte circulaire economie promoten, vechten tegen geplande veroudering – uitbreiding van de wettelijke garantie van 2 naar 5 jaar.
  • Goedkeuren van de klimaatwet.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten