Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Milieu: 'Normen moeten worden gestandaardiseerd'

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-09-2020

Alle auto's hebben een ecologische voetafdruk, ongeacht hun type aandrijflijn. Het is belangrijk dat de constructeurs daar transparant over zijn en dat de normen voor het berekenen van deze voetafdruk worden gestandaardiseerd.

Volgens Thomas Ingenlath, CEO van Polestar, heeft elk industrieel product een ecologische voetafdruk en de auto is daarop geen uitzondering. Zelfs de elektrische auto's niet. Alleen door transparant te communiceren over de werkelijke impact van een auto, rekening houdend met de volledige levenscyclus, van de ontginning van de grondstoffen tot zijn recyclage, inclusief de productie en het brandstofverbruik, kunnen we het werkelijke vervuilingsniveau inschatten en maatregelen nemen om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen.

Uniforme normen en transparantie

Om volledig transparante communicatie te bevorderen, moeten de berekeningsnormen van de ecologische impact dus worden gestandaardiseerd over de hele levenscyclus (LCA of Life Cycle Analysis). Hoewel de meeste analyses aantonen dat elektrische auto's een stuk minder vervuilend zijn dan verbrandingsauto's op hun LCA, produceren ze nog steeds CO2 en kunnen ze dus niet worden verkocht als volledig koolstofneutrale voertuigen.

Polestar neemt het voortouw en gaat al deze informatie publiek maken, of die nu positief is of negatief. Dat bevestigt Ingenlath, die pleit voor de invoering van een gemeenschappelijke norm: "We kunnen auto's enkel met elkaar vergelijken als we over een transparante LCA-norm beschikken op wereldschaal." Een standaardisatie die enkel mogelijk is met de medewerking van alle automerken en alle overheden.

Naast het vaststellen van gemeenschappelijke normen voor de berekening van de ecologische impact van elk model over zijn levenscyclus, zou een traceerbaarheid van de grondstoffen en van het type energie dat wordt gebruikt over de verschillende fasen (groene energie voor de fabrieken, duurzame brandstof voor het transport van de grondstoffen, enz.) voorkomen dat elke constructeur zijn eigen benchmarks en normen creëert, die enkel de eigen belangen en een ecologisch imago dienen.

Duidelijker voor de consument

Bovendien zou de vaststelling van gemeenschappelijke normen de situatie van elke constructeur duidelijker maken tegenover de doelstellingen van overheden op vlak van CO2-uitstoot en fijnstof. Maar ook de consumenten kunnen op een eerlijke en concrete manier de milieu-impact van verschillende auto's op de markt vergelijken en een geïnformeerde keuze maken.

De omschakeling naar elektrische mobiliteit zorgt tenslotte voor een drastische verlaging van de koolstofimpact van de auto-industrie, maar een volledige neutraliteit bereiken vormt echter een uitdaging van een hoger niveau. Daarbij moeten de staten betrokken zijn, te beginnen bij hun keuzes en capaciteiten qua duurzame energieproductie.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten