Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / ONDERZOEK - subsidieert België fossiele brandstoffen te veel?

Geschreven door David Leclercq op 20-02-2019

Een onderzoek in opdracht van WWF geeft aan dat België fossiele brandstoffen te veel zou subsidiëren. Een situatie die een probleem zou vormen om ons land koolstofvrij te maken.

Ongeveer 3 miljard euro per jaar: dat is de som die de Belgische regering rechtstreeks aan fossiele energiebronnen zou geven. Concreet gaat dit om financiële steun bestaande uit subsidies en andere vormen van steun voor de promotie van fossiele brandstoffen zoals kolen, olie en gas. Daar wijzen experts van adviesbureau Climact op in een rapport aan WWF.

De conclusie doet pijn

De conclusie van de experts draait niet rond de pot en zet ons unieke systeem van bedrijfswagens weer centraal in het debat. We kunnen lezen dat België meer steun biedt aan bedrijfswagens dan aan openbaar vervoer! Toegegeven, het adviesbureau geeft aan dat de zaken enigszins zijn verbeterd met het gelijktrekken van de accijnzen tussen benzine en diesel, maar het merkt ook op dat er nog steeds 2,7 miljard euro per jaar wordt toegewezen aan belastingverlagingen of vrijstellingen voor fossiele brandstoffen.

Ook de Europese Commissie

Deze studie is niet de eerste in zijn soort om het beleid in België onder de loep te nemen. De Europese Commissie had ons land al aan de schandpaal gehangen en ons op de 7e plaats gerangschikt van landen die fossiele brandstoffen groots subsidiëren. Een van de grote problemen ligt volgens de experts ook in het gebrek aan transparantie bij onze systemen. Climact geeft aan dat er een reeks gunstige niches is voor fossiele brandstoffen die nog steeds onoverkomelijk is.

Vooruitgang

Los van de kritiek mogen we niet vergeten dat België het beter doet dan eerst. De verhoging van accijnzen op diesel de afgelopen maanden heeft de subsidies al doen verminderen van 4 naar 2,7 miljard euro, toch al een vooruitgang. Een van de aanbevolen pistes van Climact is dat de staat ook de subsidies voor mazout voor thuisverwarming aanpakt (1,1 miljard per jaar), de kortingen verleend aan bedrijven voor olie of gas (565 miljoen euro per jaar), of de bedrijfswagens waaraan de steun de staat jaarlijks 222 miljoen euro aan belastinginkomsten zou verliezen. Quentin Schobbens, een van de experts van Climact, gaf tijdens de presentatie van het rapport aan dat de bedrijfswagens een verlies betekenen voor de staat bij de brandstofaccijnzen (tankkaarten zijn voordeliger) en bij de belasting van lonen (sociale premies). Volgens de studie “wordt het algemene belastingvoordeel van bedrijfswagens geschat op €900 miljoen tot €3,7 miljard per jaar”, wat neerkomt op… een half stedelijk treinnetwerk per jaar. Meer was er niet nodig voor WWF om te reageren dat “de overheid slechts 94 euro per maand uitgeeft voor gebruikers van openbaar vervoer”, terwijl de staat 493 euro per maand uitgeeft aan 13% van de huishoudens die profiteren van een bedrijfswagen, ofwel 625.000 auto’s volgens de studie.

En kerosine?

Tenslotte wijst het rapport ook op het ontbreken van belastingen op kerosine voor vliegtuigen (210 miljoen euro per jaar) en op de terugbetaling van een derde van de accijnzen op diesel voor professionele taxichauffeurs en wegtransporteurs (206 miljoen). Het is duidelijk dat het transport langs alle kanten wordt aangevallen. Ook al moeten de zaken dringend veranderen, toch zal het ook nodig zijn om goed na te denken voor het handelen, wetende dat er duizenden banen van afhankelijk zijn.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten