Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Schadelijke olie naar Afrika gestuurd

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-07-2018

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uit Nederland heeft de kwaliteit onderzocht van brandstoffen die via Nederlandse havens naar Afrika gaan. De resultaten zijn vernietigend en verontrustend: deze olie is erg giftig.

Tankers sturen vervuilde brandstof naar Afrikaanse landen via Nederlandse havens. Deze brandstoffen van mindere kwaliteit zijn zelfs giftig, want ze worden gemengd met zeer kankerverwekkende stoffen. Ze bevatten mangaan, zwavel, benzeen en petrochemicaliën die zowat overal ter wereld niet toegelaten zijn.

Dat is de verontrustende conclusie van de Inspectie Leefomgeving en Transport, die in Nederland het milieu en transport controleert. Dit agentschap binnen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat analyseerde in 2017 de ladingen van 44 olietankers met bestemming West-Afrika. De Nederlandse inspecteurs ontdekten dat de benzine en diesel die naar Afrika wordt gestuurd vanuit de havens van Amsterdam en Rotterdam een zwavelgehalte hebben van “300 keer meer dan de Europese norm”.

Afrikaanse kwaliteit

Het onderzoek wijst de verantwoordelijkheid toe aan grote groepen zoals Total en Shell, oliehandelaars en de havens van Nederland. Het is namelijk bij onze buren dat bijna 50 procent van de olie voor West-Afrika vertrekt. De Nederlandse milieupolitie wil bedrijven op haar grondgebied wel bestraffen, maar de strijd tegen de ‘Afrikaanse kwaliteit’ zou via een internationale samenwerking moeten verlopen. Met Zwitserland bijvoorbeeld, waar de belangrijkste handelaren gevestigd zijn. Deze olie van minderwaardige kwaliteit is een complex probleem omdat de uiteindelijke mengeling soms pas aan de Afrikaanse kust plaatsvindt. Het is dus niet mogelijk om de kwaliteit te controleren bij vertrek in Europa.    

Reactie van Ghana

Bepaalde Afrikaanse landen hebben besloten om hun normen te verstrengen. Ghana legt nu een zwavelgehalte op van 50 ppm (parts per million), tegenover 3.000 ppm vroeger (en 10 ppm in Europa). Dit (olieproducerende) land volgt simpelweg de aanbevelingen van het VN-Milieuprogramma. Om dit doel te bereiken, moet het olie invoeren en mengen met die van de eigen productie, want de lokale raffinaderijen zijn nog niet in staat om brandstoffen te produceren met zo’n laag zwavelgehalte. Als ze zich kunnen ontdoen van de druk van lobbygroepen en de dreiging van prijsverhogingen, dan kunnen Benin, Ivoorkust, Nigeria en Togo volgen in de voetsporen van Ghana.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten