Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Zwavel en Kevlar voor 1000-cycli-batterijen

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-01-2022

De universiteit van Michigan heeft een nieuw soort membraan ontwikkeld voor lithium-zwavelbatterijen, gemaakt van gerecycleerd Kevlar. Een nieuw procédé waarmee het aantal oplaadcycli van een batterij - en dus de levensduur - wordt opgetrokken tot 1000.

Met hun gerecycleerd Kevlar-membraan voor lithium-zwavelbatterijen zijn studenten van de Universiteit van Michigan erin geslaagd een batterij te ontwerpen die tot vijf keer efficiënter is dan de lithium-ioncelpakketten die vandaag in de auto-industrie worden gebruikt. 

Het schema van de geavanceerde lithium-zwavelbatterij (hierboven afgebeeld) toont hoe lithium-ionen kunnen terugkeren naar de lithium-elektrode, terwijl lithium-polysulfiden worden tegengehouden Bovendien worden ook de dendrieten die zich vanuit de lithiumelektrode ontwikkelen buitenspel gezet, waardoor ook zij geen kortsluiting meer kunnen veroorzaken. 

>> Lees ook - Techniek om de levensduur van de batterij te verlengen

10 jaar zonder prestatieverlies

Naast een grotere energie-efficiëntie komt de nieuwe oplossing dus ook met een grotere duurzaamheid. De onderzoekers claimen niet alleen dat, dankzij dat Kevlar-membraan, de batterij het zo'n 10 jaar (het equivalent van 1.000 cycli) zou moeten uitzingen zonder noemenswaardig prestatieverlies, maar eveneens dat de lithium-zwavel-unit beter bestand zou zijn tegen extreme temperaturen. Zelfs bij grote hitte of koude zouden de vermogenswaarden dus gelijk moeten blijven.

Dixit de ontwerpers zou het nieuwe membraan ook kunnen worden aangepast voor gebruik bij lithium-ionbatterijen, zij het dat ze daar minder tot hun recht zouden komen. Of anders gesteld: zelfs met een Kevlar-tussenschot zouden die cellen nooit zo efficiënt worden. 

Bovendien heb je in een lithium-ionbatterij ook dan nog nood aan kobalt, daar waar je dat in deze oplossing zou vervangen door het (veel) goedkopere zwavel. Kortom, er valt veel voor te zeggen. Meteen de reden waarom de universiteit van Michigan al een octrooi heeft aangevraagd met het idee de batterij binnenkort op de markt te brengen.

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten