Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Fiscaliteit: Planbureau steunt kilometerheffing

Geschreven door David Leclercq op 11-09-2019

Het Planbureau ijvert voor een kilometerheffing. Volgens de instantie kan die de filekost verminderen en tegelijk de staatskas spijzen.

Het Federale Planbureau is een onafhankelijke openbare overheidsinstelling. Het voert studies en voorspellingen uit rond politiek-economische, sociale en ecologische kwesties en hun integratie binnen het perspectief van een duurzame ontwikkeling. In die hoedanigheid schrijft het Planbureau regelmatig aanbevelingen uit. Recent evalueerde het de kost van de filedruk. Volgens de organisatie loopt die op tot 2,3 miljard euro per jaar. Daarom stelt de instantie een fiscale hervorming door die deze kost moet schrappen en die de Belgische overheid tegelijk 8,7 miljard zou kunnen opbrengen.

Los van de realiteit

Het Planbureau is van mening dat de Belgische mobiliteitsfiscaliteit volledig los staat van de realiteit. Het heffen van een vaste belasting op auto’s is namelijk niet representatief voor hun gebruik, terwijl salariswagens een deel van het budget opslorpen, net zoals het openbaar vervoer.

Intelligente belasting

Daarom adviseert het bureau om over te stappen op een intelligente kilometerheffing. Dat betekent dat het tarief zou variëren in functie van het tijdstip en de verkeersomstandigheden. Met deze oplossing zou enerzijds het fileprobleem kunnen worden aangepakt en anderzijds het milieu worden gerespecteerd. In cijfers gaat het Planbureau uit van een besparing van 2,3 miljard, die op de volgende manier wordt bereikt: 1,3 miljard euro door tijdsbesparing, 100 miljoen voor het milieu en 900 miljoen voor een betere middelenverdeling tussen de openbare vervoersmaatschappijen (drukke lijnen versterken, de andere afbouwen enzovoort).

De overheid wint

En dat is niet alles: de overstap op een kilometerheffing zou de staat ook niet minder dan 8,7 miljard euro per jaar opleveren dankzij enerzijds een ‘beter’ belastingsysteem (afhankelijk van het standpunt, natuurlijk) en anderzijds een afbouw van subsidies (vooral voor bedrijfswagens).

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten