Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Enkel nog EV's te leasen vanaf 2030?

Geschreven door Steven Appelmans op 31-07-2025

Europa wil de elektrische transitie nog wat versnellen. Het heeft namelijk een voorstel klaar waarbij het verhuurmaatschappijen zou verplichten vanaf 2030 enkel nog maar elektrische wagens aan te bieden.

De Europese Commissie heeft daar ook een reden toe. Aangezien de nieuwe inschrijvingen vandaag voor 60% op naam staan van leasingmaatschappijen – en dus van bedrijven komen – wil het via die weg de particuliere markt het zetje geven dat ze nog nodig heeft. Want traditiegetrouw stroomt de afgeschreven vloot nadien door naar de tweedehandsmarkt en dus zo naar de particulier.

Dat de EU die CO2-neutraliteit in de leasemarkt vijf jaar sneller wil afdwingen dan voor de rest van de markt – vanaf 2035 mogen alleen nog auto's worden verkocht die geen CO2 uitstoten – heeft net te maken met die laatste streefdatum. Om de overgang in 2035 te vergemakkelijken moet het leeuwendeel van de automobilisten tegen dan al op de kar gesprongen zijn. 

Protest

Al ziet niet iedereen het verhaal even rooskleuring. Duitsland bijvoorbeeld heeft – bij monde van bondskanselier Merz – al aangegeven not amused te zijn met het voorstel. Vooral het feit dat alle eieren in één mand worden gelegd, stoort onze oosterburen. Dat, en het feit dat de eigen auto-industrie zware klappen dreigt te krijgen mocht het ontwerp ook wet worden.

De leasemaatschappijen zelf stellen evenzeer de nodige vraagtekens. De situatie vandaag laat duidelijk zien dat de particulier niet bereid is mee te stappen in het elektrische verhaal. Waardoor de verhuurmaatschappijen het risico lopen te blijven zitten met een grote voorraad gebruikte EV's. Dat beïnvloedt op zijn beurt de restwaardes, wat dan weer zijn invloed heeft op de finale verhuurprijs. 

Er wordt dan ook gevreesd dat, door het verstrengen van de deadline, bedrijven langer zullen blijven rijden met hun bestaande vloot. Wat nefast is voor de vergroening van het park. Vanuit die hoek wordt bijgevolg geopperd dat er eerst meer moet worden geïnvesteerd in het consumentenvertrouwen vooraleer te morrelen aan de spelregels.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten