Renault hertekent zijn prioriteiten. Onder aanhoudende druk op de winstmarges in de auto-industrie kiest de Franse groep resoluut voor financiële discipline en een herfocus op haar industriële kernactiviteiten. Concreet betekent dat het stopzetten van zowel de productie van elektrische micromobielen als de activiteiten in autodelen. Een strategische terugtrekking die veel zegt over de moeilijkheid om nieuwe mobiliteitsmodellen rendabel te maken.
LEES OOK Test Mobilize Duo & Bento
De Mobilize Duo en zijn utilitaire variant Bento, amper in april van dit jaar gelanceerd, verdwijnen daarmee al na enkele maanden uit het gamma. Een abrupte beslissing die illustreert hoe smal en kwetsbaar de markt voor elektrische microvoertuigen is, ondanks hun aantrekkelijke stedelijke positionering.
Ook autodelen Zity wordt stopgezet
Niet alleen de voertuigen verdwijnen, ook de mobiliteitsdiensten zelf sneuvelen. Het autodeelplatform Zity, actief in Madrid, wordt eveneens stopgezet. Renault geeft toe dat deze activiteiten het beoogde rendabiliteitsniveau nooit hebben bereikt.

Die vaststelling bevestigt tegelijk de structurele moeilijkheden voor autofabrikanten om mobiliteitsdiensten uit te bouwen tot een duurzame en winstgevende pijler naast de klassieke autoverkoop. Wat ooit werd gepresenteerd als een groeimotor voor de toekomst, blijkt in de praktijk vooral kapitaalintensief en moeilijk schaalbaar.
Beperkt publiek, terechte vragen
Bij particuliere klanten blijken elektrische microcars – vooral in de 45 km/u-versie – voornamelijk aantrekkelijk voor jongeren uit welgestelde gezinnen, als alternatief voor een bromfiets of het openbaar vervoer. Vanuit het oogpunt van stedelijke mobiliteit is de winst beperkt: er komen vooral extra voertuigen bij op de openbare weg.
Daarnaast blijven er vragen rond de veiligheid van dit type voertuigen, zeker buiten zones met snelheidsbeperkingen van 30 of 50 km/u. De Mobilize Duo deed het met zijn airbag beter dan sommige concurrenten, maar het fundamentele veiligheidsvraagstuk blijft bestaan.
Focus op kernactiviteiten en ondersteunende diensten
De entiteit Mobilize Beyond Automotive wordt ontbonden, maar niet alle activiteiten verdwijnen. Diensten die rechtstreeks bijdragen aan de verkoop en het gebruik van elektrische voertuigen worden geïntegreerd in de centrale Renault-organisatie. Het gaat onder meer om energie- en datadiensten zoals vehicle-to-grid, laadoplossingen en de Charge Pass.
Het doel is duidelijk: deze diensten moeten de verkoop van elektrische voertuigen ondersteunen, niet langer functioneren als zelfstandige businessunits.

Ook op het vlak van laadinfrastructuur wordt het geweer van schouder veranderd. Renault schrapt zijn ambitie om tegen 2028 maar liefst 650 snellaadstations in Europa te installeren. In de plaats komt een veel selectiever plan, met tegen eind 2026 ongeveer 100 stations in Frankrijk en iets meer in Italië. België en Spanje verdwijnen volledig uit het programma.
Einde van een tijdperk, blik op 2026
De herstructurering gaat gepaard met het verdwijnen van ongeveer 80 banen en markeert symbolisch het afscheid van de Mobilize-visie zoals die onder Luca de Meo werd ontwikkeld. Renault sluit zich daarmee aan bij een bredere trend in de sector, waarbij constructeurs hun ambities op het vlak van mobiliteitsdiensten terugschroeven onder druk van stijgende kosten en dalende rendementen.
François Provost wil Renault opnieuw scherpstellen op zijn fundamenten, in afwachting van een nieuwe strategische koers. Die post-Renaulution-strategie wordt begin 2026 verwacht en moet duidelijk maken hoe de groep zich opnieuw wil positioneren in een snel veranderend autolandschap.
