Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Dilemma’s

Geschreven door Tony Verhelle op 22-11-2017

Op de tweedehandsmarkt beginnen de eerste ­tekenen van diesel­verzadiging zich stilaan te ­manifesteren.

Het duurt altijd wel even voor de Vlaming in zijn pen kruipt. Dat is een van de redenen waarom wij hier in AutoGids geen permanente lezersrubriek (kunnen) vullen. Digitaal en op sociale media laten diezelfde Vlamingen (of toch een deel ervan) zich de laatste tijd wél gaan, maar dat is niet altijd of eigenlijk haast nooit van een niveau waarnaar wij in dit blad toch streven. Niettemin krijgen ook wij de laatste tijd meer en meer brieven en mails die aangeven dat onze lezers met grote vragen zitten. In de eerste plaats over de aankoop van een nieuwe wagen, en meer bepaald over de te kiezen motorversie.

De belangrijkste vraag blijft voorlopig natuurlijk die over de keuze tussen diesel en benzine. Steeds meer mensen vragen zich af of het nog wel een goed idee is om voor een zelfontbrander te kiezen, zelfs in de hogere prijsklassen. Terwijl dat tot nog toe bijna onvermijdelijk was, zeker in het geval van grotere SUV’s, gewoon omdat dit de goedkoopste oplossing was, komen nu stilaan andere factoren meespelen. Op de tweedehandsmarkt bijvoorbeeld beginnen de eerste tekenen van dieselverzadiging zich stilaan te manifesteren. Meer nog: hier en daar wordt al paniekerig gereageerd om het overaanbod aan dieselauto’s kwijt te raken. In die zin is het haast onbegrijpelijk dat vlootbeheerders nog altijd en in alle omstandigheden bij diesel zweren en dat ook heel wat constructeurs nog altijd diesel promoten alsof er (letterlijk en figuurlijk) geen vuiltje aan de lucht is.

Meer en meer mensen denken dan ook aan alternatieven, elektrische aandrijving in de eerste plaats. Meer dan waarschijnlijk wordt de onterechte fiscale scheeftrekking voor (dikke) plug-inhybrides vanaf 1 januari door de overheid rechtgezet, maar we houden ons hart vast over de uitgedokterde regeling, want eens te meer bewijzen de betrokken diensten dat ze niet veel kaas hebben gegeten van de materie. We blijven er ook voor pleiten dat de overheden regels en normen opstellen, maar geen technieken opdringen, zoals ze tegenwoordig meer en meer doen, waardoor valabele alternatieve oplossingen voor elektrische aandrijving onterecht en al bij voorbaat worden uitgesloten of gemarginaliseerd.

Tot slot vindt u in dit nummer een klein dossier over de autonome auto, de volgende uitdaging op autogebied. Hier en daar worden al bijzonder rooskleurige plaatjes opgehangen over de era van de zelfrijdende auto, maar in ons kort overzicht van de stand van zaken moeten we er toch op wijzen dat deze toekomstvisie nog helemaal geen realiteit is en dat ook niet zo snel zal zijn. Naast de technische problemen, die in ons dossier uitvoerig aan bod komen, zijn er namelijk ook nog ethische en juridische aspecten die om een degelijke uitklaring vragen. Terwijl afgezien daarvan nog andere kritiek groeit: ook een zelfrijdende auto is een auto, en als het is om ook daarin in de file te gaan staan, zijn we misschien toch beter af met andere alternatieven. De automobielwereld is nog nooit zo boeiend geweest…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten