Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Hoe duur is autorijden?

Geschreven door Tony Verhelle op 15-02-2017

Uiteraard zit België in de top tien van duurste landen, maar toch eindigen we nog onder de zeven ‘toplanden’.

Zoals u weet, heeft AutoGids altijd al de nodige aandacht besteed aan wat uw auto u (echt) kost – onze kostprijs-per-kilometercalculator wordt nog altijd door heel veel mensen gebruikt. Waar we echter minder zicht op hebben, is hoeveel de Europese autorijder/-consument betaalt. Daarvoor is er de CarCost Index van internationaal wagenparkbeheerder LeasePlan. Voor 2016 vergelijkt die 24 landen wat betreft de kost van het autorijden doorheen ons continent in het segment van de veelzijdige stadsauto tot dat van de compacte middenklasser. Zo wordt de gemiddelde kost per maand berekend voor een dergelijk soort voertuig (genre Renault Clio of Volkswagen Golf), met een onderscheid tussen benzine- en dieselauto’s.

Het zal weinigen verbazen dat van de 24 onderzochte landen Noorwegen het duurst is, in elk geval wat een benzinewagen betreft: 708 euro per maand kost autorijden daar gemiddeld. Opvallender is dat de Noren de loef worden afgestoken qua (hoge) kost als het om dieselauto’s gaat: die kosten in Nederland het meest, 695 euro per maand. Het goedkoopst rijden de Hongaren, of ze nu op benzine of diesel onderweg zijn, respectievelijk voor 364 en 369 euro per maand. En waar zitten wij Belgen? Uiteraard in de top tien van duurste landen, maar met respectievelijk 547 en 537 euro eindigen we toch nog duidelijk onder de zeven ‘toplanden’. Opmerkelijk is dat het verschil tussen diesel en benzine bijna nergens echt groot is en dat in zes landen een dieselauto zelfs meer kost dan een benzinewagen.

Bij de grootste kostenposten zitten de afschrijvingskosten (zo’n 37 procent van de totale kostprijs). Hongarije scoort dan ook zo goed omdat auto’s er merkelijk goedkoper zijn qua aankoop. Verkeersbelastingen en btw vertegenwoordigen zo’n 20 procent van de totale kostprijs, de brandstof staat met 16 procent te boek. Dat betekent onder meer dat globaal gezien tot 84 procent van alle gerelateerde kosten vast zijn; voertuigeigenaars kunnen dus relatief weinig invloed uitoefenen op de totale kostprijs. In de duurste landen zijn de belastingen en milieuheffingen voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de hogere kostprijs. 

Nog een paar opvallende cijfers: wat reparatie en onderhoud betreft, is Zweden het duurste Europese land (15 procent van de totale kostprijs) en België bijna… het goedkoopste (slechts 6 procent van het totaal). Alleen Turkije en het Verenigd Koninkrijk zijn nog goedkoper. Tot slot: qua belastingdruk op diesels scoort Nederland met 253 euro bijna het dubbele van ons land (140 euro).

Wat besluit Johan Portier (managing director bij LeasePlan België) uit dit kostenonderzoek?  “Afschrijvingen en het gebrek aan controle over de voertuigkosten doen vragen rijzen over het bezit van een eigen wagen. Wij raden autokopers of wagenparkbeheerders dan ook aan om een andere mobiliteitsoplossing te overwegen, zoals autodelen of leasen, beter voor budget en milieu.” Daarmee weten we ook weer waarom LeasePlan dit onderzoek bekostigt, maar de resultaten stemmen in elk geval tot nadenken.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten