Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Hypocrisie

Geschreven door Tony Verhelle op 28-03-2018

Waarom geeft het hele F1-circus niet gewoon toe dat het vooral entertainment is?

Op het moment dat u dit leest, is in Australië het F1-circus weer op gang gekomen. Aangezien ik dit Vooraf een week eerder heb moeten schrijven, weet ik niet wat het uiteindelijke resultaat is, maar ik hoop in ieder geval dat er meer strijd is geweest dan de voorgaande jaren, waar tegen de Mercedes-hegemonie geen kruid gewassen was. 

En nu hoor ik sommige lezers al denken: “Wat krijgen we nu, Verhelle die zich over de Formule 1 uitlaat? Wat weet die daar nu van?” Relatief weinig, dat geef ik hier maar direct en ruiterlijk toe. Maar dat betekent niet dat ik er helemaal geen zicht op zou hebben of dat ik er geen gefundeerde uitspraken over mag doen – daarbij ook gebruikmakend van inzichten die anderen (collega’s-specialisten) me aanreiken.

Een parallel maken tussen de huidige F1 en de Champions League voetbal is haast een open deur intrappen. In beide gevallen zijn er een aantal superrijke toppers die veelvouden van budgetten kunnen besteden tegenover de andere teams en daardoor telkens weer aan de top komen. Aangezien toeval in de F1 nog minder voorkomt dan in het voetbal, is het resultaat op het einde van de dag nóg voorspelbaarder. Daarin moet dringend verandering komen wil het F1-circus in de toekomst overleven.

Ik schrijf opzettelijk F1-circus, want meer is het niet (maar ook niet minder). Het moet nu maar eens gedaan zijn met die marketingonzin als zou F1 van levensbelang zijn voor de technologie in onze auto van de toekomst. Renault is een van de belangrijkste motorenleveranciers in de F1, maar op het vlak van turbo-hybrides hebben we er in de industrie nog niet veel van gezien. Zelfs Mercedes en Ferrari worden op dat vlak op de reële markt door velen de loef afgestoken.

Waarom is die hele turbo-hybrideformule, uiterst gecompliceerd en zeer duur, er dan gekomen? Omdat de F1 zich een groen kleedje wilde aanmeten. Maar F1 groen? Laat me niet lachen. Waarom geeft het hele F1-circus niet gewoon toe dat het in de eerste plaats entertainment is en dat ook wil zijn? En dan moeten we af van ingewikkelde technische reglementen en coureurs die niet constant voluit mogen of kunnen gaan omwille van “ecologische” of andere redenen. 

Onze auto’s van de toekomst zullen hoogstwaarschijnlijk elektrisch aangedreven zijn en zelf rijden. Maar is dat ook de Formule 1 die we willen? Natuurlijk niet. We willen F1-bolides waarbij de grond onder onze voeten davert wanneer ze passeren, waarin de coureurs met veel gelijkere wapens strijden en er van de startlijn tot de eindstreep vol voor gaan. We willen door merg en been snerpende bolides die veel goedkoper te ontwikkelen zijn. Kortom we willen spanning, strijd en entertainment van de eerste tot de laatste minuut, geen fake gedaas over ‘hybride’ en ‘groen geweten’. We rijden al lang niet meer te paard om ons te vervoeren, maar er zijn wel nog altijd paardenraces. Laat de F1 van de toekomst zich daaraan spiegelen. De Stoffel Van Doornes van deze wereld zouden er ook wel bij varen…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten