Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

ap">

Achter de schermen / In memoriam – Christian Rousseaux

Geschreven door Xavier Daffe op 23-12-2021

Droevig nieuws op de redactie van AutoGids/Le Moniteur Automobile

Tot ziens, patron!

De architect, de man die AutoGids/Le Moniteur Automobile maakte tot wat het vandaag is, is niet meer: Christian Rousseaux, ex-CEO, patriarch, ‘patron’ is woensdagochtend 22 december na een lange en slepende ziekte overleden, omringd door de mensen die hem liefhadden. Tijdens zijn lange carrière heeft hij menig veldslag moeten leveren, maar ditmaal was het een ongelijke strijd. Maar zijn erfenis leeft voort. Eerlijkheidshalve moeten we erbij vertellen dat Christian Rousseaux niet de oprichter is van Le Moniteur Automobile. Die titel bestond immers al sinds 1950, al was het jarenlang niet meer dan een vodje papier van 4 pagina’s, waarop de prijzen van alle auto’s gedrukt waren. Tot Christian Rousseaux de titel in 1976 overnam, en er in korte tijd hét Belgische automagazine bij uitstek van maakte.

Samen met de emblematische Etienne Visart als redactiedirecteur wist hij enkele grote namen uit die tijd te strikken, zoals Paul Frère, Pierre Dieudonné en Christine Beckers. Allemaal specialisten die door hun kennis van zaken van Le Moniteur Automobile dé referentie maakten. Mijnheer Rousseaux was ook de bedenker van onze succesformules, zoals de Gedetailleerde Wegtest, het Referendum van de Eigenaars (dat we helaas hebben moeten laten varen om juridische redenen), de zoekertjespagina’s en de Blauwe Katern met alle prijzen. Kortom, alles wat ons magazine onderscheidde van de andere autobladen.

Onder het leiderschap van Christian Rousseaux beleefde de groep een exponentiële groei. Met eerst en vooral in 1979 de lancering van (toen nog) De Auto Gids, de Nederlandstalige tegenhanger voor Le Moniteur, waarvan Tony Verhelle al snel het boegbeeld zou worden. In 1984 kregen De Auto Gids en Le Moniteur Automobile een Frans broertje, met een redactie in Parijs onder leiding van Jean-Jacques Cornaert. In de loop der jaren lanceerde Christian Rousseaux ook nog andere magazines, zoals Beter Bouwen en Verbouwen/Tu Bâtis, je rénove, Actief Wonen/Déco Idées en NetCetera. Een belangrijke stap was de overname van AutoWereld, in 2004. De legende wil dat mijnheer Rousseaux op een gegeven moment zelfs zijn oog had laten vallen op Playboy België, maar om de ene of andere reden is die overname nooit doorgegaan. Je kunt niet alles hebben, zeg maar...

Bovenal was Christian Rousseaux ook een visionair. Zo was hij een van de eersten in ons land om het potentieel van het internet te zien: al in 1996 lanceerde hij de website automagazine.be, vandaag autogids.be. Rond diezelfde tijd richtte hij ook Immoweb.be op, een project dat de eerste jaren alleen maar verlieslatend was. Maar mijnheer Rousseaux was een doorbijter – hij geloofde in het project, en de toekomst heeft hem meer dan gelijk gegeven.

Als ‘patron’ had hij de aandacht van de grootste namen uit de Belgische auto-industrie, te beginnen bij Roland D’Ieteren, met wie hij een goede band had. In zijn gesprekken was hij gepassioneerd en enthousiast, en soms ook een beetje tegendraads – want de confrontatie aangaan, dat deed mijnheer Rousseaux graag. Let wel, het was altijd een constructieve confrontatie, gebaseerd op een afweging van rationele elementen, standpunten en meningen – aan jaknikkers had hij een hekel. En moest hij tijdens zo’n geanimeerde vergadering dan al eens toegeven dat zijn argumenten geen steek hielden, dan sloot hij altijd op dezelfde manier af: “U hebt gelijk, maar u mag één ding niet vergeten: ik ben hier de baas!” Waarna hij afsloot met een handdruk, zonder de minste rancune. Voor zo iemand kun je alleen maar respect opbrengen... Als redactie zijn wij in elk geval allemaal diep getroffen door het overlijden van deze man, aan wie wij zoveel verschuldigd zijn. We wensen dan ook ons oprechte medeleven uit te drukken aan familie, kinderen en kleinkinderen. Tot ziens, patron!

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten