Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Keuzestress

Geschreven door Tony Verhelle op 03-07-2019

De verwarring over taksen en subsidies maakt dat de helft van de kopers twijfelt over zijn aankoop.

Tegenover 2018 werden er in ons land voor de eerste vijf maanden van het jaar 5,35 procent minder auto’s verkocht. Het officiële persbericht van Febiac zegt dat dit nog zo slecht niet is en dat je eigenlijk niet mag vergelijken met vorig jaar vanwege de geanticipeerde aankopen in de aanloop naar WLTP. In feite hebben ze gelijk, ik had het nog een stuk erger verwacht. Want dat Febiac ongerust is over de toekomst, blijkt ook uit het feit dat het een studie bestelde bij de UGent, meer bepaald bij statisticus en modellenberekenaar professor Gino Verleye.

Die deed bij 1.856 Belgen en Luxemburgers, die zich klaarmaken voor een autoaankoop binnen de 12 maanden, onderzoek naar hun verwachtingen. En dan blijkt dat 1 op de 3 van hen vandaag echt keuzestress heeft als hij/zij wil/moet beslissen over een nieuwe auto. Meer nog, 1 op de 6 stelt zijn komende aankoop om die reden ook voor onbepaalde tijd uit.

De oorzaak van die onzekerheid is niet ver te zoeken: de onduidelijkheid en verwarring over taksen en eventuele subsidies (voor alternatieve aandrijfvormen) maakt dat de helft van de autokopers twijfelt over zijn aankoop. Voor een keer kunnen wij ons dan ook zonder probleem aansluiten bij de eis die Febiac aan de resultaten van deze rondvraag koppelt: “De volgende regeringen moeten duidelijkheid scheppen over de fiscale behandeling die de consument kan verwachten wanneer hij een nieuwe auto kiest.” Opvallend in de enquête was ook het feit dat er regionaal vrij grote verschillen zijn. In Wallonië zie je bijna 7 op de 10 mensen aarzelen (68,7 procent), in Vlaanderen is dat eerder 5 op de 10 (47,9 procent) en in Brussel nog iets minder (46,5 procent). De Luxemburgers hebben ook op dit vlak duidelijk minder stress: slechts een klein derde (31,2 procent).

Naast de haast kenmerkende onduidelijkheid van overheidswege is er echter ook een grote honger naar info over het aanbod. De diversiteit aan aandrijfsystemen en brandstoftypes doet potentiële kopers ook aarzelen. Meer dan de helft (56 procent) wil wel een ‘groenere’ auto, maar die mag dan wel geen eurocent meer kosten dan een meer conventionele, 57 procent is niet bereid om iets meer te betalen voor een alternatieve aandrijfvorm. Opvallend is dat vooral de jongeren (18 tot 24 jaar), met het grootste percentage mensen die de auto vervuilend vinden, tegelijkertijd het minst bereid zijn om een duurder ecologisch alternatief te overwegen. Tot slot vraagt de consument ook meer duidelijkheid over de voor- en nadelen van de elektrische auto. Die is op dit moment nog verre van populair.

Febiac slaat zich dan ook ootmoedig op de borst en is er zich van bewust dat er een grote nood is aan info en aan een betere communicatie. Wij, als AutoGids, willen daar gerust aan blijven meehelpen. Het feit dat u dit nog altijd in groten getale leest (digitaal of in print) geeft ons de nodige motivatie om er elke dag weer voor te gaan, om de info te halen waar ze zit, desnoods na een moeilijke zoektocht. In die zin verheugen wij er ons ook op dat de respondenten van de enquête voor info of advies helemaal geen beroep doen op de zogenaamde ‘influencers’ waar veel marketinglui zo’n hoge pet van op hebben. Wij houden niet van fake news, u duidelijk ook niet.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten