Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Mag het iets veiliger?

Geschreven door Tony Verhelle op 22-05-2019

Met 52 verkeers-doden per miljoen inwoners staat België op een weinig te benijden achttiende plaats in Europa.

Uit recent vergelijkend onderzoek van het Belgisch instituut voor (onder meer) de verkeersveiligheid Vias blijkt dat de Belgische verkeersdeelnemers het eens te meer niet echt goed doen ten opzichte van de landen rondom ons. Enkel op het gebied van de veiligheid van voetgangers scoren we behoorlijk: 8,6 doden per miljoen inwoners is minder dan het Europese gemiddelde van 9,3. Bovendien hebben we eindelijk de discipline om onze gordel om te doen: met 95 procent gordeldragers voorin (42,4 procent meer dan in 2003!) scoren we bij de betere, achterin (86,3 procent) moeten we nog een… klikje bijsteken.

Daarmee is het goede nieuws opgesoupeerd. Gebruikers van gemotoriseerde tweewielers sneuvelen bij ons al iets meer dan het gemiddelde (9,6 tegen 8,9 per miljoen inwoners), de Belgische automobilist loopt veel meer risico (33 doden per miljoen inwoners tegen een gemiddelde van 23). Erger nog, op onze snelwegen zijn we gewoon de slechtste leerling van de klas: 58 doden per 1.000 kilometer snelweg is zomaar eventjes 33 meer dan het Europese gemiddelde van 25, en 36 meer dan onze ‘vurige’ zuiderburen (22).

Natuurlijk kun je dit wijten aan de staat van sommige delen van ons wegennet, de hoge densiteit van verkeer (met veel doorgaand en zwaar verkeer) en het overaantal op- en afritten, maar dat is toch wel erg kort door de bocht. Het is gewoon een feit dat wij Belgen op deze vaak overbevolkte snelwegen met bijzonder veel weefbewegingen gemiddeld sneller rijden dan de Fransen, waar de snelheidslimiet nochtans op 130 km/u ligt.

Andere oorzaken: waar we de Fransen wel in volgen, is ons drinkgedrag. Met 2,7 procent  van de gecontroleerde automobilisten geregistreerd onder invloed doen alleen onze zuiderburen nog slechter. Hier zijn het vooral de oudere verkeersdeelnemers die dikwijls te diep in het glas kijken. Onze jeugd lijkt daar consequenter. Er is dus hoop. Als die maar niet wordt gefnuikt door het toenemende drugsgebruik dat de laatste jaren wordt vastgesteld, niet alleen van zogezegde geestverruimende middelen, maar ook van allerlei soorten medicijnen.

Kortom, met een cijfer van 52 verkeersdoden per miljoen inwoners staat België op een weinig te benijden 18e plaats qua veiligheid op de weg in Europa. Enkel in delen van Oost- en Zuid-­Europa doen ze het nog slechter. Ter vergelijking: in het Verenigd Koninkrijk zijn er dat minder dan 30, nagenoeg de helft. En voordat u, beste mannelijke lezer, als viriele macho weggebruiker nog eens de stem verheft tegen “die trut die beter in haar keuken zou blijven” in plaats van u voor de wielen te rijden, bedenk dan dat die ‘trutten’ drie keer zo veilig rijden: 28,6 doden per miljoen inwoners, tegen 95,7 bij de mannen.

Weet u wat we in dezen nog het ergste vinden? Dat deze naakte cijfers nog maar eens bevestigen wat we elke dag op onze wegen kunnen vaststellen: een groeiende agressiviteit bij heel wat weggebruikers die dreigt de vooruitgang teniet te doen die jaar na jaar geboekt wordt met steeds veiliger wagens. Misschien moeten we wel hopen om nog meer in de file te staan, ofwel moeten we het rijden gewoon aan de auto overlaten… Die maakt nu al minder fouten.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten