Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Noodzakelijk kwaad?

Geschreven door Tony Verhelle op 01-09-2016

De staat van de wegen gaat er nagenoeg overal in Europa zienderogen op achteruit.

In de autowereld wordt heel wat aandacht besteed aan zelfrijdende auto’s, alternatieve aandrijvingen, uitstootnormen, verkeersproblemen, enzovoort. Allemaal belangrijke onderwerpen of problemen die om onze aandacht vragen, al was het maar omdat ze de toekomst van onze verplaatsingsgewoonten sterk zullen beïnvloeden. Ondertussen blijven we ons in de realiteit van de markt echter op alle mogelijke manieren vergapen aan SUV’s en alle mogelijke afgeleiden daarvan. Trouwe lezers weten al langer dat ik zelf een koele minnaar ben van dit soort auto’s. Ik denk in dat verband bijvoorbeeld aan al die pendelaars die dagelijks helemaal alleen in hun grote auto naar het werk pendelen, daaren­boven soms nogal agressief hun plaats opeisend.

Maar de SUV krijgt nu steun uit onverwachte hoek: hij wordt stilaan een noodzaak. In de voorbije vakantieperiode was ik uitgebreid onderweg over de Europese wegen, het langste stuk in een comfortabele Renault Talisman Grandtour, die onder meer als gevolg van de negentienduimers echter een niet zo indrukwekkende bodemvrijheid had. Onderweg werd ik dan ook geconfronteerd met een fenomeen dat me nu pas echt opviel: gezien de (deels door de EU opgelegde) besparingen op openbare investeringen — absoluut kortzichtig, maar op dit ogenblik het nieuwe Europese credo — gaat de staat van vele wegen er nagenoeg overal in Europa zienderogen op achteruit. 

Vooral in de zuiderse landen zijn de Europese subsidies, waarmee een tijd terug bijzonder mooie en plezierig rijdende wegen werden aangelegd, duidelijk opgesoupeerd en is er in de staatskassen geen geld meer om die ongelooflijke uitbreiding van het wegennet ietwat degelijk te onderhouden. Het gevolg is dat almaar meer wegen er slecht aan toe zijn, in zoverre dat zelfs auto’s met een grotere bodemvrijheid moeten uitkijken wat ze doen.

Ondertussen liggen de gewone auto’s alsmaar lager bij de grond, zeker als je opteert voor mooiere en dus grotere velgen met laagprofielbanden, met als gevolg dat zelfs onze (slecht onderhouden) verkeersdrempels al een probleem vormen. Koren op de molen van de SUV’s, die zich dergelijke obstakels iets beter kunnen veroorloven zonder in moeilijkheden te komen. Voeg daar de inherente voordelen van dit soort voertuigen aan toe (aardig wat binnenruimte, een makkelijke instap, een beter zicht op het verkeer, prestige bij de vrienden, enzovoort) en het is zonneklaar dat de huidige verkoopboom van SUV’s bij lange na nog niet achter de rug is. 

De constructeurs spelen daar gretig op in, zoals u elders in dit nummer kunt lezen. Tot spijt van de groenen en van iedereen die het betreurt dat dergelijke auto’s niet of nauwelijks gebruikt worden waarvoor ze bestemd zijn. Maar ja, als de staat van onze wegen zo blijft achteruitgaan, zal ik zelf misschien nog overstag moeten gaan, willen of niet…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten