Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Onwil?

Geschreven door Tony Verhelle op 06-06-2018

volgens acea waren elektrische auto’s vorig jaar maar goed voor 1,5 procent van de verkoop.

Het tijdschrift Nature Energy publiceerde onlangs de resultaten van een studie, die voortvloeide uit gesprekken met vertegenwoordigers uit de autosector, maar tegelijkertijd ook het wedervaren weergaf van twee onderzoekers. Zij hadden zich aangediend als neutrale klant op zoek naar een nieuwe auto, zonder voorkeur voor een bepaald type aandrijving. Het tweetal bezocht 82 dealers middels 126 bezoeken in 15 Scandinavische steden (Denemarken, Finland, IJsland, Noor­wegen en Zweden).

Nu staan de Scandinaviërs in Europa algemeen bekend als voorlopers wat betreft geëlektrificeerde automobiliteit, en de resultaten van het onderzoek waren dan ook erg ontnuchterend. Ten eerste bleken de verkopers nauwelijks op de hoogte te zijn van de specifieke kenmerken van de elektrische modellen – tenzij dan dat hun prijs hoger was dan gelijkaardige aanbiedingen met verbrandingsmotor. Voor het overgrote deel oriënteerden die verkopers hun klanten dus onomwonden naar de benzine- of dieselmodellen. En als ze al ingingen op geïnteresseerde vragen over elektrische aandrijving, kwamen ze op de proppen met verkeerde cijfers of verkeerde interpretaties van bepaalde gegevens. 

Het besluit van de studie was duidelijk, maar ook ontluisterend: “Dealers en hun verkopers in de noordelijke landen vormen een groot obstakel in de overschakeling naar elektrische aandrijving. Zonder duidelijk gerichte acties van de industrie én de overheid zijn de verkopers niet in het minst gemotiveerd om geëlektrificeerde voertuigen te verkopen, ondanks het feit dat deze noordelijke regionen zich toch profileren als strevend naar een zo laag mogelijke CO2-uitstoot.”

Merk op dat in Noorwegen, veruit het meest geëlektrificeerde autoland in Europa, de kwaliteit van de verkopers een stuk beter beoordeeld werd. Dat pleit uiteraard voor de begeleidende maatregelen, die in dat land een stuk talrijker zijn dan in de andere landen. Als het in de Scandinavische landen al niet lukt om verkopers en dealers te motiveren, wat moet dat dan zijn in de rest van Europa? Volgens de Europese vereniging van constructeurs ACEA waren elektrische auto’s vorig jaar maar goed voor 1,5 procent van de totale verkoop; voor hybrides was dat 2,9 procent. Dat is nog altijd peanuts. 

Lezers hebben ons er al herhaalde malen attent op gemaakt dat hier misschien meer achter zit dan gewoon onwetendheid of onkunde. Zij vragen zich af of de constructeurs niet gewild aarzelen om geëlektrificeerde producten te lanceren, omdat ze vrezen anders hun klassieke waar niet meer aan de man of vrouw te kunnen brengen. Je mag van Elon Musk denken wat je wilt, en sommigen zien zijn financiële toekomst verre van rooskleurig in, maar hij heeft met Tesla toch wel een stevige steen in de kikkerpoel gegooid en het is mede zijn verdienste (samen met voorvallen als Dieselgate en andere) dat de klassieke constructeurs hebben ingezien dat elektrische aandrijving op termijn the way to go is. Of ze dat nu willen of niet…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten