Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Politiek een-tweetje

Geschreven door Tony Verhelle op 12-02-2020

Zonder incentives zijn nog niet veel mensen bereid om zich tot elektrisch rijden te bekeren.

In december van vorig jaar werden bij onze noorderburen meer dan 12.000 Tesla’s Model 3 verkocht – op één maand tijd! Met meer dan 30.000 exemplaren was die Model 3 zelfs de bestverkochte auto van Nederland in heel 2019. Welnu, in de afgelopen maand januari werden er in datzelfde Nederland 36 (!) Tesla’s verkocht, zo’n.... 400 keer minder dan een maand eerder. 

De reden daarvoor is niet ver te zoeken: de vermaledijde bijtelling (een bijkomende autobelasting die voor gewone voertuigen 22 procent bedraagt) ging er op 1 januari voor elektrische voertuigen van 4 naar 8 procent (plus 22 procent op het stuk van de prijs boven de 50.000 euro). Waarnemers verwachten dat
de verkoop van elektrische voertuigen weer zal aantrekken naarmate het jaar vordert, want op 1 januari 2021 gaat de bijtelling voor EV’s namelijk van 8 naar 12 procent.

Wat het Nederlandse voorbeeld ons leert, is dat de elektrische auto nog niet zonder de nodige hulp kan. Zonder incentives (belastingkorting, premies, andere tegemoetkomingen) zijn er nog niet veel bedrijven of mensen bereid om zich tot elektrisch rijden te bekeren. De eerste echo’s die we van het afgelopen salon meekregen, vertellen ons dat er een duidelijke groei was in de interesse naar alternatieve aandrijving (meer naar hybride dan naar zuiver elektrisch weliswaar), maar dan vooral in de sector van de bedrijfswagens. De particuliere koper blijft aarzelen. 

De reden daarvoor is niet moeilijk te vinden. Terwijl de professionele sector nog altijd fiscaal aangemoedigd wordt door de aftrekbaarheid van 100 procent (een federale regeling), heeft de nieuwe Vlaamse regering zowat het licht uitgedaan voor de elektrische auto. De verantwoordelijke minister, Zuhal Demir, schafte namelijk prompt de premie van 4.000 euro af voor een elektrische auto, “bij gebrek aan belangstelling”. Net nu er een aantal EV’s van rond de 30.000 euro op de markt komen en 4.000 euro zomaar eens die incentive kan zijn die potentiële kopers over de streep trekt.

Om die stommiteit wat te camoufleren zette de minister dan maar een een-tweetje op met haar partijgenoot Andries Griffroy. Die werd vriendelijk aangemaand om eens een vraag te stellen over het aantal elektrische voertuigen in Vlaanderen en of de doelstellingen van het plan ‘Clean Power for Transport 2015-2020’ zouden worden gehaald. Dat plan ging uit van 60.000 EV’s en 5.000 publieke laadpalen in Vlaanderen tegen eind 2020. Tussen haakjes, het streefdoel van Amsterdam alleen voor eind 2020 is… 7.000 laadpalen. 

Op Griffroy’s vraag kon de minister dan fier antwoorden dat er in december 2019 al 12.926 elektrische wagens en 31.286 plug-inhybrides rondreden op onze Vlaamse wegen, en dat er 3.655 laadpunten waren. De doelstellingen zouden dus worden gehaald. Jammer genoeg was dat, eens te meer, wat kort door de bocht. De doelstelling van 60.000 elektrische auto’s ging namelijk over zuivere EV’s, niet over hybrides, en laadpaalinstallateur Allego, die zowat alle overheidsconcessies op dit vlak heeft binnengehaald, zegt nu al dat het streefdoel van 5.000 palen niet zal lukken. Wat we zelf doen… 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten