Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / SYMBOOLDOSSIER

"Vooraleer de zelfrijdende auto er komt, is nog heel wat testwerk en legale bijsturing nodig."

Onze nieuwe federale regering houdt niet van symbooldossiers – toch niet als ze ze niet zelf heeft gelanceerd, zoals de vermogenswinstbelasting. Als het haar echter goed uitkomt, laat ze wel een proefballon op voor iets wat binnen de kortste keren een symbooldossier zou kunnen worden. De partij Open VLD werkt namelijk aan een wetsvoorstel om het verbod op zelfrijdende auto’s in ons land op te heff en. We hebben op Belgisch (en Vlaams) beleidsvlak al zo vaak de trein gemist qua toekomstgerichte (auto)mobiliteit dat de huidige regering ditmaal wel degelijk conducteur wil spelen of minstens in de eerste wagon wil zitten.

Op dit ogenblik geldt in ons land (net zoals in vele landen ter wereld) nog het verdrag van Wenen over het wegverkeer, waarin wordt bepaald dat elk voertuig dat zich op de openbare weg begeeft, een bestuurder dient te hebben die altijd en overal in staat moet zijn om dat voertuig onder controle te houden. Een dergelijke regelgeving laat uiteraard het gebruik van autonoom rijdende voertuigen niet toe.

Het is misschien niet onverstandig dat onze overheid zich voor een keer bij de eersten schaart om een nieuwe technologie te verwelkomen, al was het maar om er ook op industrieel en commercieel vlak een graantje van mee te pikken. Maar ze moet zich er terdege van bewust zijn dat er nog heel wat obstakels overwonnen dienen te worden alvorens dergelijke vervoermiddelen werkelijkheid worden. Over de hele problematiek rond aansprakelijkheid had ik het hier eerder al een keer. Maar meer en meer moet ik zelf constateren dat er ook nog veel technische bezwaren zijn.

Zo reed ik het voorbije kerstweekend met een BMW X6 voorzien van alle toeters en bellen wat rijhulpsystemen betreft. Maar amper begonnen de eerste sneeuwvlokken te vallen en vormde zich een flinterdun sneeuwlaagje of de verschillende aanwezige systemen begonnen een voor een af te haken: geen spoorassistentie meer want de rijstroken waren niet meer zichtbaar, geen afstandsradar meer want op de radar zat aangekoekte sneeuw, enzovoort. Bij zonsondergang heb ik ook al meegemaakt dat de (stereo) camera’s boven de achteruitkijkspiegel het voor bekeken hielden. Nochtans wordt op al die technologieën gerekend voor de komst van de autonoom rijdende auto...

Daarom mijn oproep aan de regering om van dit initiatief geen symbooldossier te maken om zichzelf op de borst te kunnen kloppen ‘hoe vooruitstrevend ze wel is’. Vooraleer de zelfrijdende auto er komt, is nog heel wat testwerk en legale bijsturing nodig, en tegelijkertijd zijn er veel belangrijker en dringender aspecten, zoals een beter wegennet, een performanter openbaar vervoer, een echte infrastructuur voor elektrische auto’s of waterstofvoertuigen of een uitgebreid en veilig fietspadennetwerk. Is dáár eigenlijk iemand echt mee bezig?

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten