Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Tunnelzicht

Geschreven door Tony Verhelle op 08-01-2020

Het wordt hoog tijd dat de politie adequaat materiaal en ook tijd krijgt om haar job naar behoren te kunnen invullen.

Automobilistenvereniging Touring heeft in een studie gepeild naar wat de Belgische automobilist het meest irriteert bij zijn medeweggebruikers. Niet onverwacht of verbazingwekkend maken van rijstrook veranderen zonder de richtingaanwijzer te gebruiken en overdreven snelheid deel uit van de top drie van ergernissen bij de modale Belg, maar ze bezetten wel slechts plek twee en drie (respectievelijk vermeld door 51 en 50 procent van de respondenten). Wat is dan de grootste ergernis? Het gebruik van de smartphone/gsm achter het stuur, dat blijkbaar 56 procent van alle automobilisten ergerde. Verderop in de top 10 vinden we het blijven plakken op de middelste rijstrook op snelwegen, agressief rijgedrag, het afsnijden van andere weggebruikers en bumperkleven.

Maar ‘handenvol’ telefoongebruik in de auto haalt het dus met vlag en wimpel qua meest ergerniswekkende bezigheid. Je zou dan kunnen veronderstellen dat de ordehandhavers op de weg een prioriteit maken van het voorkomen van dergelijk gedrag. Maar wat zien we? In 2018 schreef de politie 1.625 minder PV’s uit voor deze overtreding dan het jaar daarvoor… Niet geïnteresseerd misschien? Nochtans weet men ook dat, zeker op snelwegen, het gebruik van de smartphone snel de voornaamste oorzaak van ernstiger ongevallen aan het worden is.

En zeggen dat het zo moeilijk te checken is, wordt de laatste tijd ook minder en minder plausibel. De apparatuur om dergelijke overtredingen op te sporen is er, ze moet enkel door de bevoegde diensten worden aangeschaft en systematisch ingezet. Daarom pleit Touring ervoor het aantal intelligente camera’s en trajectcontroles gevoelig te verhogen. De automobilistenvereniging verheugt er zich ook over dat middenstrookkleven nu met een serieuze boete van 116 euro wordt bestraft. Maar ook daarvoor wordt in de praktijk zelden een boete uitgereikt, gewoon bij gebrek aan aangepast detectiemateriaal.

Het is duidelijk dat onze verantwoordelijken in dezen aan tunnelvisie lijden. Voor hen moeten twee overtredingen koste wat het kost aan banden worden gelegd: overdreven snelheid en alcoholgebruik achter het stuur. Terecht, zouden we zeggen, maar als je je enkel daarop concentreert, laat je wel heel veel andere gevaarlijke overtredingen links liggen. Het wordt hoog tijd dat de politie adequaat materiaal en vooral ook tijd krijgt om haar job naar behoren te kunnen invullen. En misschien is het voorstel van VIAS daarom nog zo dom niet: laat de afhandeling van snelheidsovertredingen over aan een privépartner – zo lang de privacywetten maar niet met de voeten worden getreden.

Tot slot nog dit. Iets wat de laatste maanden mijn aandacht trok, is het aantal dodelijke ongevallen waarbij doorgaans één enkele inzittende het leven laat, meestal een passagier, terwijl de andere passagiers en de bestuurder er relatief goed afkomen. Bijna altijd hoor je daarbij als randbemerking dat dit ene, dodelijke slachtoffer uit de wagen werd geslingerd. Je hoeft geen Einstein te zijn om te beseffen wat hier telkens weer gebeurt: de jammerlijk dodelijk verongelukte had zijn gordel niet om. Naar het schijnt gaat de gordeldracht erop vooruit, maar het is duidelijk nog niet voldoende. Misschien mag ook op deze controle permanent een tandje worden bijgestoken.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten