Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Verlamming

Geschreven door Kevin Kersemans op 28-07-2021

Zou het kunnen dat de toenemende elektrificatie nieuwe auto’s onbetaalbaar dreigt te maken, toch zeker voor particulieren?

Enkele weken geleden stuurde automobielfederatie Febiac haar analyse van de Belgische automarkt in het eerste semester van 2021 rond. We hoeven u niet uit te leggen dat we in vreemde tijden leven en dat dat natuurlijk ook zijn weerslag heeft op de autoverkoop. Van januari tot juni werden in ons land 232.391 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat zijn er weliswaar 7,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar (toen bij de eerste lockdown als gevolg van COVID-19 de showrooms lange tijd gesloten bleven), maar het zijn er ook 19,1 procent minder dan gemiddeld in die eerste jaarhelft over de voorbije tien jaar. 

De automobielfederatie haalt hiervoor meerdere verklaringen aan. Om te beginnen was er in januari voor het eerst in zestig jaar geen salon van Brussel (anderzijds werd er wel duchtig met salonkortingen gestrooid). Maar er is natuurlijk ook de wereldwijde schaarste aan halfgeleiders, die de autoproductie zwaar treft en vertraagt (zie ook verder in dit nummer). Er zijn dus heel wat bestelde auto’s die maar niet geleverd en dus ook niet ingeschreven raken.

Sectorfederatie Traxio laat dan weer weten dat de tweedehandsmarkt floreert. De eerste zes maanden van dit jaar werden 27,7 procent meer tweedehandsauto’s opnieuw ingeschreven. Te verwachten, aangezien tijdens de eerste lockdown in 2020 ook de mogelijkheden om een gebruikt voertuig te gaan bekijken, beperkt waren, zowel bij professionele verkopers als bij particulieren. Maar ook tegenover 2019 – toen lockdowns nog sciencefiction waren – zien we een stijging. 

Zou het kunnen dat de toenemende elektrificatie nieuwe auto’s onbetaalbaar dreigt te maken, toch zeker voor particulieren? Los van de twijfel over de te kiezen aandrijving bovendien: ineens maar de binnenkort toch verplichte stap zetten naar volledig elektrisch (die modellen vertegenwoordigen op dit moment trouwens nog altijd maar 3,9 procent van de verkoop van nieuwe vierwielers)? Toch nog klassiek benzine of diesel? Of een (plug-in)hybride, als compromis (op alle vlakken…)?

Ondanks de recente stortvloed aan nieuwe EV-modellen is er bij het grote publiek toch nog altijd behoorlijk wat weerstand tegen puur elektrisch rijden, zo merken wij dagelijks op onze social media. Begrijpelijk, want hoewel elektrische auto’s steeds interessanter worden, zijn er nog altijd best wat praktische beperkingen. En niet het minst de prijs dus, toch zeker voor gezinnen, die geen 100 procent fiscale aftrekbaarheid genieten voor hun autokosten. Dreigt de automarkt in de toekomst nog meer in tweeën gesplitst te worden, met aan de ene kant particuliere en aan de andere kant professionele kopers/leasers? 

Voor alle duidelijkheid: zelf zijn we niet anti-EV’s, integendeel. En dat er een klimaatprobleem is, zullen we zeker niet ontkennen, zeker niet na de gebeurtenissen van enkele weken geleden. Maar dat EV’s de énige oplossing zijn, een mening die de Europese Unie blijkbaar toegedaan is, daar zijn we minder van overtuigd. En hoezeer wij hen ook trachten bij te staan in hun keuze, dat veel autokopers een afwachtende houding aannemen, kunnen we hen eigenlijk nauwelijks kwalijk nemen… 

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten