Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Wat als?

Geschreven door Alain Devos op 01-07-2020

Wat als Brussel straks als zowat het laatste grote autosalon overblijft?

Ja, ook wij hebben wel eens gelachen met het autosalon van Brussel. Omdat het in de loop der jaren was geëvolueerd van een internationaal evenement met tal van grote premières tot een soort immense jaarbeurs waar sommige merken nog liever de stock van een al zowat met pensioen gestuurd model wilden verkopen dan de ondertussen elders in Europa al uit de verpakking gehaalde opvolger te tonen. We overdrijven nauwelijks, ook in januari 2020 ontbraken er op de Heizel enkele interessante nieuwe modellen die in december van het vorige jaar al op een persevenement in Amsterdam of elders waren onthuld. Organisator Febiac deed nochtans echt wel zijn best om ook echte premières naar Brussel te halen, maar veel verder dan enkele nieuwe deurklinken, opgefriste radiatorroosters en grotere aanraakschermen raakte men vaak niet. Precies omdat Brussel, deels vanzelf én deels omdat de deelnemende merken het zelf zo wilden, was gedegradeerd tot een salonnetje met enkel nog nationaal belang. Hoe groot het qua oppervlakte dan ook mocht zijn en hoe fraai sommige – vaak van de moederhuizen geleende – stands ook waren, voor het échte nieuws moest je elders zijn. In Detroit in de dagen net voor Brussel, of in Genève anderhalve maand later. Als er al eens een echte première in onze hoofdstad raakte, moest die op bevel van hogerhand – lees: van Stuttgart of München – vaak ergens achter een gordijn worden verstopt en kon ze enkel ‘op uitnodiging’ worden gezien door mensen waarvan men hoopte dat ze de auto ook zouden bestellen. Alles voor de verkoop. U vraagt zich wellicht al af waarom ik dit verhaal in volle zomer en dus nog meer dan een half jaar voor de volgende editie van het salon vertel? Wel, precies omdat het plaatje er in 2021 weleens volledig anders zou kunnen uitzien. Lees even verder en denk even mee. De jaarlijkse en ooit ook echt geweldige North American International Auto Show in Detroit editie 2020 werd (los van corona) eerst al uitgesteld naar juni en ondertussen (vanwege corona) dus ook geannuleerd. Dat lot trof in maart ook Genève en een maand later New York, en ondertussen weten we evengoed al dat de voor oktober geplande Mondial de l’Automobile in Parijs evenmin doorgaat. Blijft nog Los Angeles in november, maar ook voor dat salon hebben we onze twijfels. Voor Brussel 2021 liggen de kaarten beter en zelfs heel goed. Tenzij de winter voor een nieuwe corona-uitbraak zou zorgen, gaat dat salon zeker door. Met wat extra veiligheidsmaatregelen en wellicht ook iets minder bezoekers, maar met misschien net wel de terugkeer van de echte wereldpremières. Er is in hetzelfde januari al zeker geen salon in Detroit en zelfs Genève 2021 lijkt heel onzeker als gevolg van financiële perikelen. Terwijl, als we nog wat verder kijken, de ooit zo trotse IAA na een tegenvallende editie in 2019 (met veel afwezigen) in het najaar van 2021 verhuist van Frankfurt naar München en ook voor een nieuw concept gaat. Met minder auto’s, als we de prietpraat goed hebben begrepen. Het scenario is dus allesbehalve denkbeeldig: wat als Brussel straks als zowat het laatste grote autosalon overblijft? Dan gaan de constructeurs daar toch echt wel staan drummen met de premières die ze in Detroit of Genève niet meer op de wereld kunnen loslaten? Of zijn we nu luidop aan het dromen?

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten