Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / BMW i4: Elektrisch rijden zonder compromissen - in samenwerking met BMW

Onder zijn consensuele kleedje blijkt de BMW i4 stiekem de perfecte elektrische auto: achter zijn klassieke look schuilt een gezinsberline die even praktisch is als sportief en even duurzaam als performant – ook vanuit energetisch oogpunt.

De transitie naar elektromobiliteit is niet iets dat je als autoconstructeur zomaar op een-twee-drie doet. Bij BMW ging dit proces gepaard met een lange denkoefening die al enkele jaren geleden werd aangevat. Dat mondde uiteindelijk uit in een slimme strategie, die intussen al flink aan overtuigingskracht heeft gewonnen. Vanaf dit jaar wil de BMW-groep zijn verkoop van elektrische voertuigen met 50 procent verhogen. Daarvoor beschikt de constructeur vandaag over vijf voertuigen: de i4, iX, iX3, i3 en de MINI Electric. En het is nog lang niet gedaan, want dat aanbod zal snel worden uitgebreid: tegen 2025 zal het gamma al dertien 100% elektrische voertuigen omvatten.

“Tegen 2023 willen we met BMW tenminste één volledig elektrisch model kunnen aanbieden in ongeveer 90 procent van onze huidige marktsegmenten”, aldus Olivier Zipse, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG. De i4 past perfect in die overgangsstrategie. Meer nog, hij zal er ongetwijfeld een sleutelrol in spelen. De BMW i4 is immers het allereerste 100% elektrische model dat geen compromissen sluit. Anders gezegd: de eerste EV die geen enkele opoffering vergt van de kant van de gebruiker.

BMW i4

Diepgaande intelligentie

Schijn bedriegt: de i4 is geen 4-Reeks, ook al maakt hij gebruik van hetzelfde platform. De bedoeling was om een gezinsauto te ontwerpen die consensueel is in de positieve zin van het woord, met alle kenmerken die nodig zijn om naadloos op te gaan in het klassieke gamma. Met andere woorden: met de i4 wilde BMW een universele 100% elektrische auto ontwikkelen die tegelijk sober en discreet is en geen enkel compromis vereist, noch op het vlak van stijl, noch wat de functionaliteit betreft.

Die aanpak alleen al rechtvaardigt de proporties, die doen denken aan de 4-Reeks. Zo staan zijn 4,78 meter lengte en 1,85 meter breedte garant voor een royale binnenruimte voor vijf personen, terwijl zijn beperkte hoogte van 1,45 meter niet alleen de sportieve look ten goede komt, maar ook de aerodynamische kwaliteiten. En die hebben een rechtstreekse invloed op de energie-efficiëntie, en dus op het rijbereik. De i4 behoort tot het ras van de elegante coupé-berlines, met een achterklep in plaats van een aparte koffer, waardoor de laadruimte gemakkelijk toegankelijk is. Een echt voordeel op het vlak van de functionaliteit, net zoals het beschikbare koffervolume van 470 liter, dat kan worden uitgebreid tot 1.290 liter door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen – een zeldzaamheid voor een elektrisch model. En wie dacht dat de batterij hier concessies zou vergen, heeft het mis: de i4 heeft namelijk een dubbele koffervloer waaronder een grote ruimte zit om bijvoorbeeld de oplaadaccessoires in op te bergen. BMW heeft werkelijk aan alles gedacht...

BMW i4

Plezier als stuwende kracht

De i4 laat niet zomaar in zijn kaarten kijken: onder zijn relatief conventionele look verbergt hij een waar concentraat van spitstechnologie. BMW vertrekt immers van het principe dat een echte elektrische auto vanaf een blanco blad moet worden ontworpen. Alleen op die manier kan elk element tot in detail geoptimaliseerd worden. Vandaar dat bij de ontwikkeling van het CLAR-platform van meet af aan een 100% elektrische aandrijving centraal stond. Dat is de logica zelve en komt bovendien de efficiëntie ten goede. De i4 is momenteel verkrijgbaar in twee motorversies en dus met twee vermogens: de eDrive40 en de M50.

Het instapmodel van het i4-gamma, dat wordt aangedreven door één, op de achteras gemonteerde motor, is al een pareltje. Het gaat hier dus om een echte achterwielaandrijver met karakter. Dat wordt bevestigd door het vermogen, dat niet minder dan 340 pk haalt, en een maximumkoppel van 430 Nm dat permanent beschikbaar is. Dat laatste is dan ook een van de grote troeven van een elektrische aandrijving: een respons die onmiddellijke en altijd zacht is, maar ook levendig en krachtig wanneer nodig. De prestaties bevestigen de sportieve ambities: 5,7 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid die om voor de hand liggende redenen in verband met het rijbereik is begrensd tot 190 km/u.

Het batterijpack is ondergebracht in de vloer: een lay- out die er niet alleen op gericht is om zoals gezegd de ruimte in de auto te optimaliseren, maar ook de gewichtsverdeling en het zwaartepunt, dat hier 53 millimeter lager ligt ten opzichte van de 3-Reeks, ten gunste van de wegligging en het rijplezier. Het batterijpack wordt geassembleerd in de Duitse fabrieken van Dingolfing en Leipzig, wat veel zegt over de duurzame aanpak die BMW promoot. Er wordt namelijk veel aandacht besteed aan de manier van produceren en de impact van het productieproces op het milieu. Zo zijn de Duitse productiesites bijvoorbeeld koolstofneutraal, terwijl de nabijheid van de assemblagefabrieken bovendien een korte keten garandeert voor de onderdelen. Alweer een mooi voorbeeld van BMW’s betrokkenheid bij de toekomst van onze planeet.

Ongeacht de versie biedt het pack een capaci- teit van 84 kWh, waarvan 81 kWh bruikbaar. Die energiereserve maakt een rijbereik mogelijk dat ver boven het marktgemiddelde ligt: 590 kilometer tussen twee laadbeurten (WLTP). Meer dan genoeg dus om de dagelijkse afstand van de gemiddelde Europeaan (ongeveer 40 kilometer) af te leggen. En om zijn gebruikers een maximale flexibiliteit te verzekeren garandeert de i4 ook een buitengewoon snelle oplaadtijd. Ingeplugd in een DC-snellaadstation haalt het oplaadvermogen een waarde van 210 kW, wat betekent dat je in amper 10 minuten tot 164 kilometer rijbereik kunt recupereren.

BMW i4

Het interieur van de toekomst

Het interieur van de BMW i4 getuigt van topklasse. De afwerking en de sfeer creëren een gezellig en comfortabel, maar toch futuristisch gevoel. Net als in de SUV iX zijn de twee grote bedieningsschermen samengevoegd tot één geheel. Dat combineert met andere woorden een 12,3 duim groot display voor het instrumentenbord met een nog groter scherm van 14,9 duim voor de multimedia, de airco en het navigatiesysteem. De nieuwste generatie iDrive is natuurlijk volledig compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, terwijl het systeem ook beschikt over een 5G-functionaliteit die het mogelijk maakt om toegang tot het voertuig te krijgen via een mobiele app.

Een ander voordeel van die permanente verbinding is de mogelijkheid om realtime over de laatste updates te beschikken zonder dat je daarvoor naar een dealer hoeft te gaan. De BMW i4 is even consensueel als een klassieke berline, maar met zijn superefficiënte elektrische aandrijving tegelijk ook resoluut toekomstgericht. Hij loodst de elektrische auto het tijdperk van de normaliteit binnen. Want met de i4 hoeven er helemaal geen concessies meer te worden gedaan. Ook niet op financieel vlak, dankzij een belastingaftrek van 100 procent. Het mag duidelijk zijn dat dit onze elektrische auto voor dagelijks gebruik is.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten