Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Wat is het rijbereik van een elektrische auto?

Vaak deinst men terug voor een elektrische auto om zijn rijbereik. Maar die vrees is tegenwoordig achterhaald. Vandaag genieten elektrische auto’s een bijzonder comfortabel rijbereik.

De elektrische auto biedt niet langer beperkingen zoals 20 jaar geleden. Vandaag bieden constructeurs veel grotere batterijen aan, die tot een groter bereik leiden. Dat is ook het geval bij Kia, waar de e-Niro verkrijgbaar is met twee batterijpacks: een van 39 kWh, dat goed is voor een bereik van 289 kilometer, en een ‘Long Range’ van 64 kWh die je 455 kilometer ver brengt.

Afhankelijk van het gebruik

Een dergelijk rijbereik is vandaag comfortabel en bijna vergelijkbaar met dat van een model met verbrandingsmotor, maar uiteraard hangt het wel af van het soort routes dat je rijdt. De snelweg is bijvoorbeeld niet zijn favoriete speelterrein, want er is minder gelegenheid om te regenereren. Maar met wat oefening verlies je ook daar niet al te veel kilometers.

Schoon

De voordelen van de elektrische auto zijn talrijker dan men denkt. Zo is er de onmiddellijke invloed op de kwaliteit van de lucht die we inademen, want een elektrische auto stoot geen enkele vervuilende stof uit bij het rijden. De totale stilte maakt dat een EV aanzet tot een rustige en meer verantwoorde rijstijl dan een model met verbrandingsmotor. Probeer het zelf eens, je zal het gauw merken. De angst om te stranden met een lege batterij is vandaag trouwens geen obstakel meer, want de boordelectronica voorspelt precies of je onderweg zal moeten laden en waar je onderweg laadpalen tegenkomt. En bovendien worden de laadtijden steeds korter. Bij een merk dat auto’s voor het grote publiek bouwt zoals Kia piekt het laadvermogen zelfs op 100 kW, zodat de batterij zich in nauwelijks 30 minuten tot 80 procent laat opladen.

Meer informatie over elektrische auto’s hier

Geen hybride

Het voordeel van een elektrische auto is tot slot dat hij steeds puur elektrisch rijdt. Het is dus geen hybride die maar een paar honderden meters tot een paar kilometer puur elektrisch kan rijden alvorens de verbrandingsmotor weer ingrijpt. We mogen hier met andere woorden van een totale ecologie spreken. Het is duidelijk dat de elektrische auto interesse verdient, en zeker veel meer dan vandaag het geval is.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten