Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Europese batterijen: het grote ontwaken

Geschreven door David Leclercq op 30-09-2019

Momenteel is het Azië dat een monopoilie heeft op de batterijproductie, maar die zaken zouden snel kunnen veranderen. Europa is zich namelijk aan het organiseren. De aanwijzingen daarvoor zijn de afgelopen dagen sterk toegenomen.

China en de andere Aziatische landen (vooral Zuid-Korea en Japan) zullen hun hegemonie op de batterijmarkt voor elektrische auto’s niet blijven uitoefenen: dat is de boodschap van de bijeenkomst van de Europese Commissie met niet minder dan 10 ministers en verschillende grote bedrijven en fabrikanten actief in deze sector (Solvay, Total, Northvolt, BMW, Volkswagen, enz.).

Airbus voor batterijen

Ter herinnering, het Europese idee is om een soort Airbus voor batterijen te creëren, een organisatie waarin Frankrijk en Duitsland duidelijk zijn aangewezen voor de leidersrollen. Bij de laatste editie van de Frans-Duitse Economische en Financiële raad op 19 september werd gezegd dat de eerste steen van dit gebouw eind dit jaar zou worden gelegd met de bouw van een pilootfabriek voor batterijen voor elektrische auto’s. Die zal in Nouvelle-Aquitaine te vinden zijn. Vanaf 2022 zal de productielocatie worden ingehuldigd, gevolgd door de opening van een tweede locatie in Duitsland vanaf 2024.

Actieve constructeurs

De Europese constructeurs nemen ook hun plaats in deze nieuwe structuur. Renault zegt klaar te zijn om samen te werken, op voorwaarde dat er een businessplan wordt opgesteld, aldus Jean-Dominique Senard, voorzitter van Renault. Volkswagen gaat op zijn beurt verder met de zaken: het heeft op 23 september een batterijproductie opgestart in de Salzgitter-fabriek in Nedersaksen. Het doel: een megafabriek op volle toeren doen draaien vanaf 2023 of 2024 in samenwerking met het Zweedse Northvolt.

Optimisme in de voorspellingen

De voorspellingen voor de verkoop van elektrische auto’s zijn hoopgevend, ook blijft het vandaag de dag nog vrij beperkt. Toch zou het segment 6 keer groter moeten worden tegen 2025, met een doel van ongeveer 4 miljoen stuks volgens de Europese Commissie. Kortom, de onafhankelijkheid van Europa inzake batterijen is op komst...

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten