Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Rijbewijs met punten is niet voor morgen

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-05-2018

België heeft een juridische basis ter voorbereiding van het rijbewijs met punten. Maar de laatste stap om het in te voeren, ontbreekt. En die zal er ook niet snel komen: het zou te veel geld kosten.

Vias Institute en de FOD Mobiliteit hebben hun studie gepubliceerd naar het rijbewijs met punten. De conclusie is dat ons land nog niet klaar is deze oplossing te introduceren. Of toch niet voor 2021. Het eerste probleem is de kostprijs ervan. Om de punten van elke Belgische automobilist te kunnen opvolgen, moet worden geïnvesteerd in IT-materiaal en in mensen. Een en ander zou 5 miljoen euro aan opstartkosten en jaarlijks 8 miljoen euro aan werkingskosten met zich meebrengen.

Meer controle

Om een puntenrijbewijs echt effectief te maken, zou ook het aantal controles moeten worden opgevoerd. Maar de Belgische politie is op dat vlak veel minder ijverig dan die in de buurlanden. De studie hamert trouwens op de nood aan meer wegcontroles, vooral op alcoholgebruik, telefoneren aan het stuur en gordeldracht. Bovendien is er in België een grote sociale tolerantie voor bepaald risicovol gedrag zoals drinken en snelheid. Ondanks de vele flitspalen glippen nog veel Belgische bestuurders door de mazen van het net. Gemiddeld word je bij ons pas na 2.000 kilometer te snel rijden geflitst.

Recidivisten

Met het puntenrijbewijs kunnen recidivisten worden opgevolgd en gestraft. Maar België heeft net een nieuw wettelijk kader op poten gezet om veelplegers aan te pakken, vooral zij die rijden onder invloed. Dat geldt echter enkel voor zware overtredingen. Bovendien moet de recidivist natuurlijk eerst tegen de lamp lopen. Wie bovendien regelmatig kleinere overtredingen van de eerste of tweede graad begaat, wordt niet door deze nieuwe maatregelen getroffen. Bij onze buurlanden verlies je voor elk van die kleine feiten punten op je rijbewijs. Zodanig dat eerder verstrooide dan gevaarlijke bestuurders ze soms allemaal kwijtspelen. Dat levert veel discussie op bij onze Franse buren, waar het systeem bijzonder efficiënt is.

Beperkt effect

De studie legt de nadruk op de “beperkte” tijdsduur van het effect van de invoering van een puntenrijbewijs in landen waar dat al bestaat. Het aantal ongevallen daalt vooral in het eerste jaar, maar daarna blijven automobilisten enkel binnen de lijntjes kleuren als er veel repressie is. Daarom heeft minister Bellot laten weten dat deze regering in elk geval geen stappen zal zetten om het puntenrijbewijs in te voeren, dat nochtans al in 1990 in een wet is gegoten, die echter altijd dode letter is gebleven. Hij zal wel werk maken van meer controles en repressie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten