Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Benzine vs diesel: ook op de tweedehandsmarkt vindt revolutie plaats

Geschreven door David Leclercq op 28-06-2018

Een rapport toont aan dat de vraag naar tweedehands benzinewagens sinds 2016 met 70 procent is toegenomen. Net zoals op de nieuwmarkt heeft dat veel te maken met strengere wetten en Dieselgate.

Een rapport van Gocar Data toont aan dat niet enkel op de markt van de nieuwe auto’s een omslag in de vraag naar het type brandstof aan de gang is. Volgens het verslag zou de vraag naar tweedehands benzinewagens met liefst 70 procent zijn toegenomen sinds 2016. Dat zorgt voor veel problemen voor wie zijn diesels wil doorverkopen, niet alleen omdat de herverkoopwaarde daarvan keldert, maar ook omdat ze naar het buitenland moeten worden verscheept.

15 miljoen

Het rapport is niet uit de lucht gegrepen, want het kijkt naar een volume van liefst 15 miljoen Belgische en buitenlandse auto’s. En blijkbaar is de vraag naar benzinewagens nog niet aan het afzwakken als we de conclusies van de experts mogen geloven. Zelfs op de nieuwmarkt hebben autobouwers het moeilijk om de vraag te volgen naar nieuwe benzinewagens, in die mate dat de wachttijden oplopen tot 9 of 10 maand. Ook dat heeft zijn gevolgen voor de tweedehandsmarkt.

Waar naartoe met je diesel?

En als de benzinemotor de wind in de rug heeft, is dat ten koste van de diesel. Sinds september 2015 is de vraag ernaar gedaald van 71 naar 41 procent, een resultaat dat de jongste maanden alleen nog maar is versterkt. Nu de Belgische markt bovendien geen diesels meer wil, zijn verkopers verplicht ze uit te voeren naar het buitenland, waar de vraag groter is. Maar ook daar zullen ze gauw op een plafond botsen, want de dalende vraag is overal in Europa ingezet, zowel in Frankrijk als in Duitsland en elders. Het zijn met andere woorden zware tijden voor dieselwagens, of toch voor die uit de kleinere segmenten.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten