Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Europese autoverkoop: algemene daling

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-07-2019

De verkoop van nieuwe auto's is in juni sterk gedaald. Sinds het begin van het jaar is de Europese markt zelfs met 3,1% gekrompen. In IJsland en Zweden is de situatie zelfs zorgwekkend.

Het is niet echt een verrassing. In het licht van de huidige onzekerheid zien kopers af van de aankoop van een nieuwe auto of stellen ze die aankoop nog even uit. Dat is niet alleen in België zo, ook in de rest van Europa zien we deze trend: met een algemene daling van 7,8% in de EU. Houden we ook rekening met de verkoop in IJsland, Noorwegen en Zwitserland, dan daalt de verkoop met 7,9%. Sommige markten luiden de noodklokken: vorige maand verloor Zweden 52% en IJsland 47,7%! Ook de top 5 (Duitsland, Spanje, Frankrijk, Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk) verliest terrein (van -2,1% voor Italianen tot -8,4% voor de Fransen). Eén land doet het wel goed: Litouwen. Maar die markt is marginaal (4546 inschrijvingen in juni 2019) en weegt nauwelijks door in het algemene plaatje .

Sinds januari

In de eerste helft van 2019 bedroeg de daling -3,1%. Sinds januari 2019 zijn er 8.426.190 nieuwe auto's geregistreerd, tegenover 8.696.227 in dezelfde periode in 2018 (in Europa, exclusief Malta en de microstaten waarvan de cijfers niet bekend zijn). België ligt onder het gemiddelde met een vertraging van -6,3%. Van de 5 grootste landen bevindt alleen Duitsland zich (zeer licht) in positief gebied: +0,5%. En Zweden verkeert duidelijk in moeilijkheden met een daling van -25,6%.

VW voorop

Op het niveau van de autofabrikanten domineert de groep Volkswagen de Europese markt nog steeds, vóór PSA en de Renault-groep (zonder Nissan). Een op de vier in Europa geregistreerde nieuwe auto's werd gebouwd door de Duitse groep (24,3%), waarbij Volkswagen logischerwijs het voortouw genomen heeft (11,1% basispunten), vóór Renault (7,0%), Peugeot (6,3%), Opel (5,6%) en Mercedes (5,3%). Al deze merken hebben echter een lagere omzet dan in 2018. Maar dit is niets vergeleken met Alfa Romeo, die zijn registraties met 41,6% zag dalen. Enkele merken doen het wel beter, waaronder Mitsubishi (13,5% meer registraties), Lexus (+11,1%), Dacia (+10,1%), Citroën (+6,5%) en Seat (+6,3%). Pas op: Tesla is niet is opgenomen in deze cijfers.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten