Net als Mercedes-AMG en BMW M is Honda naar verluidt van plan om elektrische modellen met het Type R-label aan te bieden. Het is een beslissing die misschien als een verrassing komt voor fans, maar die de constructeur rechtvaardigt door te zeggen dat een Honda Type R vooral de nadruk legt op rijplezier. Dat is althans wat Ko Yamamoto, technisch adviseur van Honda, aan Autocar vertelde: "De Type R is een attribuut dat het rij- en gebruiksplezier maximaliseert. Als dat plezier kan worden vertaald naar een elektrische auto, dan mag die auto Type R heten.
LEES OOK – Honda wil 30 elektrische modellen lanceren tegen 2030
Voorlopig geen Type R-SUV
Dat idee van rijplezier lijkt echter onverenigbaar met een SUV-architectuur in de ogen van Yamamoto, die bevestigde dat er geen plannen zijn om Type R-varianten van de Honda CR-V of HR-V aan te bieden wat de modellen met een verbrandingsmotor betreft, evenmin als van de Honda E of e:Ny1 wat betreft de huidige elektrische modellen van de Japanse constructeur.

De Civic Type R als referentie
Het is dus enkel aan de Honda Civic Type R om de benaming die synoniem staat voor verscherpte sportiviteit, levend te houden. Maar zal dit de laatste Honda Type R met benzinemotor zijn die in Europa wordt verkocht? Op dit moment is er niets dat dit bevestigt of ontkent. Ter herinnering: de Type R is in zijn categorie van sportieve berlines met voorwielaandrijving recordhouder op het circuit van Suzuka (Japan) en op de Nordschleife van de Nürburgring (Duitsland).
