Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Brussel scoort "indrukwekkend" op het vlak van stedelijke mobiliteit en openbaar vervoer?!

Wij hebben er nog niet zo veel van gemerkt, maar volgens de jongste Urban Mobility Readiness Index doet Brussel het uitstekend om het vlak van stedelijke mobiliteit en openbaar vervoer.

Wij associëren Brussel snel met toegeslibde wegen, metrostations waar de kogels je rond de oren vliegen en treinen die vaker stilstaan dan dat ze op tijd komen. Maar niet iedereen bekijkt onze hoofdstad zo negatief. Dat blijkt uit de jongste Urban Mobility Readiness Index van het Oliver Wyman Forum, de denktank van het internationale adviesbureau Oliver Wyman. 

Die Urban Mobility Readiness Index rangschikt meer dan 70 steden volgens hun prestaties op het vlak van stedelijke mobiliteit. Voor het eerst werden hier ook Belgische steden in opgenomen. Blijkt dat Brussel op een indrukwekkende 11e plaats komst postvatten (in Europa), zelfs wereldwijd blijven de in de top 20 (met een 19e plaats). Gent staat 36e, Antwerpen 39e en Leuven 43e. De eerste Waalse stad in de lijst is Luik (48e).

Duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Volgens de Urban Mobility Readiness Index van Oliver Wyman Forum dankt Brussel zijn hoge score dankzij vooruitgang op het vlak van duurzame mobiliteit (10e plaats) en openbaar vervoer (19e plaats). Op het gebied van technologische innovatie (29e plaats) blijft de stad echter achter. Vooral op het vlak van digitale mobiliteitsoplossingen, zoals autonome voertuigen en gedeelde mobiliteit, zou er nog werk aan de winkel zijn.

De sterke score voor duurzaamheid is te danken aan verschillende factoren. Zo is bijna de helft van alle verplaatsingen (45%) korter dan twee kilometer, wat wandelen en fietsen stimuleert. Brussel wil bovendien tegen 2035 zijn infrastructuur verbeteren, met onder meer een betere dekking van laadpalen voor elektrische voertuigen, om steden als Parijs en Amsterdam te evenaren.

Het rapport wijst ook op een aantal aandachtspunten, want het gebruik van het openbaar vervoer in Brussel daalt van 24% in 2010 naar 22% vandaag – een trend die afwijkt van andere Europese steden. Gebruikers noemen vooral gebruiksgemak, snelheid en veiligheid als pijnpunten. Het aantal bussen zonder uitstoot blijft bovendien beperkt en investeringen rond verbonden en autonome voertuigen (CAV) zijn nog schaars.

In tegenstelling tot andere grote Europese steden, ontbreekt in Brussel bovendien een innovatieklimaat voor mobiliteitstechnologie, aldus het Oliver Wyman Forum.

In samenwerking met Universiteit Berkeley

De index, opgesteld in samenwerking met de Universiteit van Californië, Berkeley, beoordeelt hoe goed de stedelijke mobiliteit is voorbereid op de toekomst. Daarbij wordt gekeken naar factoren zoals innovatie, efficiëntie, marktpotentieel, infrastructuur en maatschappelijke impact. Waar het wereldwijde gemiddelde rond de 49% ligt, scoort Brussel 59%, goed voor een plaats in de top 20.

De best presterende steden zijn San Francisco, gevolgd door Parijs, Singapore, München, Amsterdam, Stockholm, Berlijn, New York, Zürich en Londen.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten