Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / Mini op het salon van Brussel 2017

Geschreven door David Leclercq op 23-12-2016

Mini’s blijven maar groter worden. Het beste bewijs vinden we bij de Clubman en de nieuwe Countryman, waarvan meteen ook een plug-inhybrideversie beschikbaar wordt.

COUNTRYMAN

Hoewel zijn profiel er erg vertrouwd blijft uitzien, is de tweede generatie van de Countryman toch volledig nieuw. De stijl is meer uitgesproken en doet zijn voorganger in één klap oud lijken. De nieuwe Countryman vat zijn carrière aan met een 1.5-driecilinder (Cooper) en een tweeliter-viercilinder (Cooper S) op benzine, naast twee tweeliter-diesels, met 150 (Cooper D) en 190 pk (Cooper SD). Door maar liefst 20 centimeter te groeien ten opzichte van de eerste generatie garandeert hij vijf echte zitplaatsen en een ruime koffer. Die laatste pakt uit met een origineel snufje, met name de Picnic Bench: een zitbankje dat je van uit de koffer over de laaddrempel kunt klappen en waarop je comfortabel kunt zitten zonder je broek vuil te maken aan de bumper. De All4-aandrijving, die verkrijgbaar is met alle motoren, werd aangepast en zou veel alerter en efficiënter zijn op een ondergrond met weinig grip.

COUNTRYMAN S E

Bij de lancering van een nieuwe Mini hebben we al vaak gezegd dat Alec Issigonis zich in zijn graf zou omdraaien. In het geval van de Mini Countryman S E zal hij wellicht geneigd zijn om op te staan uit de doden. De eerste plug-inhybride Mini is technisch gezien een kloon van de huidige BMW 225xe Active Tourer en de toekomstige X1 25Le (die al verkocht wordt in China). Hij kan maximaal 40 kilometer zuiver elektrisch rijden, tot een snelheid van 125 km/h. De elektromotor van 88 pk drijft de achterwielen aan, terwijl de benzinedriecilinder van 136 pk in combinatie met een Steptronic-zestrapsautomaat hetzelfde doet met de voorwielen. Het gecombineerde vermogen en koppel bedraagt 224 pk en 385 Nm, het gemengde normverbruik 2,1 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 49 g/km. Logischerwijs zou deze erg moderne Mini dezelfde uitstekende rijervaring moeten bieden als de 225xe Active Tourer.

CLUBMAN John Cooper Works

In vergelijking met zijn voorganger is de Clubman een pak braver geworden. Zijn stoute kantje blijft echter overeind met de John Cooper Works-versie, die voor het eerst een tweeliter-viercilinder koppelt aan de All4-vierwielaandrijving. Op die manier kunnen vijf inzittenden in alle veiligheid genieten van de punch die deze krachtige, maar niet uitgesproken sportieve kleine break met zijn 231 pk biedt. Nochtans heeft Mini aan de nodige ingrediënten gedacht, zoals een optimalisering van de stroomlijn en een gestuurde ophanging… als optie weliswaar. Een autootje met een krachtige persoonlijkheid…

Ontdek ook

7 | Van de driedeurs-Mini wordt opnieuw de historische speciale reeks 7 aangeboden, gekenmerkt door het exclusieve tweekleurige koetswerk (blauw en zilvergrijs) en een rijkelijke uitrusting.

CLUBMAN All4 | Niet alleen de JCW-versie van de Clubman heeft recht op vierwielaandrijving. Ook de Cooper S (192 pk) en de Cooper SD (190 pk) kunnen er sinds kort mee worden uitgerust.

 

Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten