Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de Ford Evos uit 2011

Geschreven door Alain Devos op 10-06-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 2011 stammende Ford Evos op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

We kennen fans die nog altijd dromen van een nieuwe Ford Capri, of dus concreet van een opvolger voor wat toch echt een icoon in de rijke geschiedenis van de Europees peiler van de Amerikaanse autoreus is geworden. Zeg ook in het autowereldje nooit nooit, maar de kans op zo’n nieuwe coupé is toch wel bijzonder klein. Uit de VS komt gelukkig nog altijd de Mustang, daar zullen we het mee moeten (blijven) doen.

>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

Eventjes hoop

Een kleine tien jaar geleden was er misschien wel eventjes terug hoop voor een moderne Capri, toen Ford op het autosalon van 2011 de prachtige Evos voorstelde. Een concept met een hybride aandrijving met via het stroomnet oplaadbare batterij, qua technologie toen dus helemaal met zijn tijd mee. Die aandrijving kwam trouwens van de C-Max Energi, een vorig decennium een tijdje in de VS aangeboden PHEV-variant van de qua concept Europese monovolume.

Het design van de Evos was van ene Stefan Lamm en zijn baas Martin Smith (ook ex-Opel en ex-Audi), ze zorgden onder meer voor vier (!) opmerkelijke vleugeldeuren die er duidelijk eerder voor de show dan voor het verhogen van het gebruiksgemak waren. De rest van het zo’n 4,5 meter lange koetswerk oogde immers eerder sober, zij het dus wel op een heel elegante manier.

Rood voor de bestuurder

Het interieur met digitaal dashboard was anno 2011 behoorlijk futuristisch, de als een GT bedoelde auto had vier fraai gevormde sportstoelen. Opmerkelijk, die voor de bestuurder kwam in een andere (rode) kleur. Aan serieproductie is natuurlijk nooit echt gedacht, sommige designtrekjes zagen we later wel terug op Ford-showroommodellen.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten