Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de Hyundai Blue-Will uit 2009

Geschreven door Alain Devos op 08-07-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 2009 stammende Hyundai Blue-Will op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Het is zeker niet de meest bekende en allicht nog minder de interessantste of mooiste conceptcar uit deze rubriek, maar we wilden je deze Hyundai Blue-Will uit 2009 toch ook niet onthouden. Al was het maar om duidelijk te maken dat het Zuid-Koreaanse merk ook voor de komst van de jongste Tucson al met gedurfde ontwerpen uitpakte. Maar deze concept was er dus echt alleen voor de show, meer concreet het autosalon in de eigen hoofdstad Seoul.

>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

Plug-inhybride

De qua afmetingen wel een beetje met de huidige i30 en dus ook Golf vergelijkbare vijfdeurs was wellicht vooral relevant omwille van de aandrijving die hij werd verondersteld te promoten. Het jaar ervoor had Hyundai in Los Angeles zijn Blue Drive-architectuur “onthuld”, bedoeld voor de plug-inhybride modellen die de constructeur wou gaan lanceren. Die kwamen vanaf 2010 op de markt, met toen alvast een Elantra LPI Hybrid en Sonata Hybrid voor het eigen Zuid-Korea. We weten ondertussen natuurlijk wel wat er later nog allemaal volgde, ook voor Europa.

Met die Blue-Will uit 2009 lieten de ontwerpers nog even vermoeden dat toekomstige hybride productiemodellen een eigen design zouden krijgen, de piste die Toyota eerder ook met de Prius had gekozen. Maar het werd daar in Seoul natuurlijk evengoed meteen duidelijk dat dit koetswerk niet voor serieproductie geschikt was. De auto had geen B-stijlen en de achterste zijdeuren openden dan ook “omgekeerd”, wat wel een vlotte toegang tot het van fraaie stoelen voorziene interieur mogelijk maakte.

Minder kilo’s

Voor de aandrijving was er een 1,6 liter op benzine van 152 pk, geassisteerd door een elektromotor van 134 pk. Hyundai had het toen ook al over het gebruik van heel wat gerecycleerde materialen én met koolstofvezel versterkte kunststoffen. Die moesten de constructeur helpen het gemiddelde gewicht van zijn showroommodellen tegen 2015 met 10% naar beneden te krijgen.

Of dat ook gelukt is? We zouden het echt niet weten. Hoe dan ook, het is wel eens leuk om het enthousiasme te herontdekken waarmee constructeurs amper een dikke tien jaar geleden nog de technologie aankondigden die vandaag toch gemeengoed is geworden. Toegegeven, daar durfden we in die dieseltijden zelf ook nog wel eens aan twijfelen.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten