Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Peugeot Onyx uit 2012

Geschreven door Alain Devos op 27-05-2021

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 2012 stammende Peugeot Onyx op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Hij komt uit dezelfde familie als de Citroën Tubik van onze vorige aflevering, maar de Peugeot Onyx is natuurlijk een heel ander soort concept. Het is te zeggen, beide wagens werden wel aangedreven door een dieselmotor. Voor de HDi in de Onyx ging het echter om een van twee turbo’s voorziene en 3,7 liter grote V8, hij zou in de concept maar liefst 600 pk sterk geweest zijn.

>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

Na Le Mans

Kenners zullen wel al hebben geraden dat de motor uit de Peugeot 908 van de 24 uren van Le Mans en aanverwante uithoudingsraces kwam. Die zou voor het seizoen 2012 worden opgevolgd door de HYbrid4 met hybride aandrijving, maar dat project werd om vooral financiële en dus economische redenen plots geschrapt.

Het hield Peugeot echter niet tegen om in september 2012 de show op het autosalon van Parijs te proberen stelen met deze schitterende Onyx. Ook voorzien van HYbrid4-technologie met recuperatie van de remenergie, trouwens. Die laatste werd in een lithium-ionbatterij opgeslagen en kon bij het acceleren voor nog eens 80 extra pk zorgen.

Gerecycleerde kranten

Het design van de heel puur ogende sportwagen kwam tot stand onder de ondertussen naar Renault verhuisde designdirecteur Gilles Vidal. De zo’n 4,65 meter lange carrosserie uit koolstofvezel (met deuren van koper!) had nogal wat strakke en zelfs heel scherpe lijnen, sommige daarvan zouden de daaropvolgende jaren terugkeren op productiemodellen van het merk. Denk dan aan auto’s als de mooie 508 en de populaire 3008 en 5008.

De binnenkant van de Onyx was al even apart als de buitenkant. Het stuurwiel was duidelijk door de racerij geïnspireerd, maar de gebruikte materialen waren evengoed heel bijzonder. Voor de bekleding werd vilt gebruikt, het dashboard en de middenconsole zouden zijn vervaardigd uit “samengeperste” en dus gerecycleerde kranten.

Topprestaties?

Over de aandrijving hadden we het al, in combinatie met een sequentiële zesbak én een leeggewicht van maar zo’n 1,1 ton moest die voor heel sterke prestaties zorgen. Er werd melding gemaakt van een spurt van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden en een top van om en bij de 360 km/u. Maar dat heeft niemand natuurlijk ooit kunnen verifiëren. Het betrof maar een concept en er echt mee rijden was dan ook niet aan de orde.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten