Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Flashback – 'De Auto Gids' nr. 17 (1980)

Geschreven door Kevin Kersemans op 02-03-2022

De recente fusie met AutoWereld betekent ook voor AutoGids een nieuwe start. Een goede gelegenheid om in een bui van nostalgie de allereerste nummers van 'De Auto Gids' eens op te duikelen en te kijken wat we toen zoal te vertellen hadden. Deze keer: nummer 17, van 15 mei 1980.

Nummer 17 van 'De Auto Gids' kwam uit op 15 mei 1980, met op de cover de Bertone Athon en de (vierdeurs!) Ferrari Pinin die toen stonden te blinken op het salon van Turijn. We laten je even meegenieten van wat we daar toen over schreven (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).

Salon van Turijn

Lamborghini Athon Bertone

"De Athon is een spider met twee plaatsen in zijn zuiverste vorm. De mechanische basis is de Lamborghini Urraco, de Bolognese coupé met overdwarse centrale motor achteraan, V8, van 2,5 of 3 liter, ook een ontwerp van Bertone trouwens. Het prachtstuk heeft een vermogen van 220 pk."

 Ferrari Pinin

"Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van zijn stichting stelde Pininfarina een meesterwerk voor in de vorm van een indrukwekkende Ferrari "Pinin", de eerste Ferrari met vier deuren. Opvallend zijn de nieuwe koplampen en achterlichten. De motor is de Ferrari Boxer 12 cilinder, voor het eerst vooraan ingebouwd."

Gedetailleerde tests

De modellen die in 'De Auto Gids' nr. 17 aan een Gedetailleerde test werden onderworpen, konden nauwelijks meer van elkaar verschillen: enerzijds de chique Jaguar XJ6 4.2 en anderzijds de compacte en meer bescheiden Tercel, Toyota's allereerste voorwieltrekker. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.

Jaguar XJ6 4.2

"De Jaguar XJ is in zijn perfekte vorm ontstaan in 1968, een datum die echter wat verloren gaat in de nevelen der tijden. Het koetswerk XJ mag inderdaad aangezien worden als een stilistische kroon op het werk, dat pas bereikt werd na enkele minder gelukkige proeven met de Mk X in 1962 en het « Type 420 G >> in 1967. De XJ is een beetje de perfekte vorm die na lang zwoegen te voorschijn gekomen is uit een stenen blok van een vlijtige kunstenaar, die de onvergelijkbare silhouet van de Mk II nog niet vergeten had."

BESLUIT JAGUAR XJ6 4.2

"De lezer zal al wel begrepen hebben dat de test met deze XJ6 een diepe indruk heeft nagelaten. En toch heb ik in die periode ook het geluk gehad te kunnen rijden met Mercedes, BMW, Porsche, Lotus en zelfs een Rolls-Royce. Voor zijn zeer kompetitieve prijs (ook al ligt die hoger dan in Groot-Brittannië zelf) en zijn unieke stijl, is de aankoop van een Jaguar zeker gerechtvaardigd, in de marge van de huidige automarkt. Je kan hem niet echt vergelijken met de Duitse auto’s – de enige die zich op diezelfde eenzame hoogte bevinden – omdat zijn stijl totaal verschillend is en zijn komfort ronduit superieur. Hij geniet ook niet van dezelfde faam van onfeilbaarheid – maar wie zonder zonden is…."

KWALITEITEN

  • Uitstekend komfort
  • Lichte en nauwkeurige servo-stuurinrichting
  • Zeer goede klimatisering
  • Komfortabel interieur
  • Goede en nauwkeurige wegligging
  • Goede prestaties
  • Redelijk verbruik
  • Kompetitieve prijs

GEBREKEN

  • Schakelrooster van de automatische bak kan beter
  • Remmen werken ietwat onregelmatig bij intensief gebruik
  • Achterhaalde motor wat zuivere prestaties betreft
  • Windgeruis tegen meer dan 150 km/u
  • Koplampen/dimlichten onvoldoende

Toyota Tercel

"De Tercel is de eerste Toyota met voorwielaandrijving en vier onafhankelijke wielen, en als dusdanig een mijlpaal in de evolutie van de Japanse reus. De omschakeling gebeurde zeer voorzichtig: de Tercel vervangt geen enkel model uit het "klassieke" gamma. We hoeven er evenwel niet aan te twijfelen dat, indien de Tercel een verkoopsukses wordt, er weldra andere voorwielaandrijvers uit de Toyota-stal zullen tevoorschijn komen. Daarom is het dat we Toyota's jongste met meer dan gewone belangstelling aan de tand hebben gevoeld."

BESLUIT TOYOTA TERCEL

"De Toyota Tercel is een bijzonder originele wagen, ook al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen. De Japanse ontwerpers hebben er geen genoegen mee genomen de Europese voorbeelden getrouw na te bootsen; voor elk probleem zochten ze een eigen, originele oplossing. Het resultaat is een verrassend homogeen kompromis dat zeker op zijn plaats is in het peloton van kleine voorwielaandrijvers. Deze "valk" zal dan wel niet de onaantastbaren Alfasud, VW Golf en Lancia Delta bedreigen, maar toch zeker ernstig jacht maken op Fiat, Talbot, Renault en de andere Japanners natuurlijk. Onnodig te vermelden dat de Tercel voor de Corolla-veteranen gewoon het neusje van de zalm betekent. En het is meer dan waarschijnlijk dat de meeste Tercel-kopers zullen behoren tot de meer traditionele Kadett, Escort en... Corolla-aanhangers. Zijn kklassieke vormgeving schijnt alleszins in die richting te wijzen. Naast de niet meer te maken reputatie van zuinigheid en degelijkheid van de Corolla, die duidelijk ook van toepassing is op de Tercel, kunnen deze kopers nu eindelijk ook genieten van een echte wegligging, een goede geluidsisolatie, een verbeterd komfort en een afwerking van het zuiverste Japanse gehalte. Mijn liefje wat wil je nog meer?"

KWALITEITEN

  • Gezonde, veilige, "familiale" wegligging
  • Zeer goede geluidsisolatie
  • Verzorgde en betrouwbare mechaniek
  • Goede bewoonbaarheid (voor 4 personen)
  • Onberispelijke afwerking

GEBREKEN

  • Matige kofferruimte
  • Vering kan beter
  • Remmen gevoelig voor oververhitting
Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten