Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Maggiore GranTurismO: eerbetoon aan Materazzi

Geschreven door Yeelen Möller op 05-09-2022

Nicola Materazzi was de geestelijke vader van de Ferrari F40, maar ook de 288 GTO kwam er dankzij zijn turbo-expertise. Deze Maggiore GranTurismO is een eerbetoon aan het origineel, dat Materazzi helaas niet meer heeft kunnen bewonderen.

De Ferrari 288 GTO was het halomodel van Ferrari in het begin van de jaren '80, deels bedoeld als homologatiemodel voor de Group B-rallywagens, deels als lokmiddel voor klanten die exotischer materiaal begonnen te vinden bij de concurrentie. Het speciale aan de 288 GTO, die gewoon op het chassis van de 308 stond, was zijn turbomotor: een 2,9 liter-V8 met twee turbo's die 400 pk en 496 Nm leverde aan de achterwielen. De bezieler van dit juweeltje van een turbomotor, die enkele jaren later in de F40 werd gelepeld, was Nicola Materazzi, die eerder ook de motoren van de Lancia Stratos en de F1-turbomotoren voor Ferrari ontwierp. 

GTO Modernizzato

Automobili Maggiore vond het hoog tijd om een eerbetoon te maken aan de GTO, en aan diens geestelijke vader. Het resultaat is deze GranTurismO, die ook echt gebruik maakt van het chassis van een 308, maar voor de rest quasi alles moderniseert. Het onderstel is volledig nieuw, net als de Brembo-remmen, en de spoorbreedte is wat toegenomen, wat de proporties van de GranTurismO agressiever maakt. Het koetswerk combineert knipogen naar het verleden met moderne toetsen, zoals de led-lichten en de iets vloeiendere vormen dan er in de jaren '80 mogelijk was.

600 cavalli

Achter de inzittenden zit nog steeds een 2,9 liter-V8, maar dan met nieuwe cilinderkoppen, individuele gasklephuizen en nieuwe sequentiële turbo's die het vermogen doen toenemen tot 600 pk. De motor zit nu zelfs in de lengterichting gemonteerd en maakt gebruik van een manuele zesbak om het vermogen naar de achterwielen te brengen. Er worden 19 exemplaren gemaakt op basis van donorauto's, al kan dat een Ferrari 208, 308 of 328 zijn - het chassis is hetzelfde. Jammer genoeg heeft Nicola Materazzi, die betrokken was bij het project, het resultaat nooit kunnen aanschouwen: hij overleed op 24 augustus. Reden te meer om het werk van de man nog eens in de spotlight te zetten. 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten