Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Italdesign Machimoto

Geschreven door Kevin Kersemans op 15-12-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1986 stammende Italdesign Machimoto op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Is het een auto? Is het een motorfiets? Nee, het is de Machimoto, volgens Italdesign de perfecte synthese tussen de twee! Vandaar ook zijn naam trouwens, die een samentrekking is van de Italiaanse woorden 'macchina' (auto) en 'motociclo' (motorfiets). Het minste wat je van deze conceptcar kunt zeggen, is dat hij bijzonder origineel is.

De Machimoto, die in 1986 werd voorgesteld op het autosalon van Turijn, ziet er eerder uit als een pretparkattractie dan als een vervoermiddel. Als basis diende het platform van de toenmalige Volkswagen Golf GTI, waarvan ook de 139 pk sterke 1.8-viercilinder met zestien kleppen voor de aandrijving zorgde.

Op de snelheidsmeter en de toerenteller na is er echter niets dat de verwantschap met die Duitse hothatch doet vermoeden. Om te beginnen heeft de Machimoto geen dak, maar vooral het aantal zitplaatsen en hun configuratie zijn opmerkelijk. Er is namelijk plaats voor negen personen.

Zes daarvan kunnen in twee rijen van drie achter elkaar zitten zoals op een motorfietszadel en daarachter is er nog een 'klassiekere' zitbank voor drie. Om dat mogelijk te maken werd de wielbasis van de Golf II verlengd tot 2.475 mm. Overigens had de Machimoto een moduleerbaar stuur, dat gebruikt kon worden als dat van een auto, maar ook kon worden omgevormd tot een motorfietsstuur...

Het beste van twee werelden?

Instappen doe je door een van de zijdelingse beschermbalken naar omhoog te scharnieren en verder worden de inzittenden beschermd door een gigantische rolbeugel achteraan die wat wegheeft van een handvat. De idee achter de Machimoto was om de inzittenden het beste van twee werelden te bieden: de openluchtsensatie van een motorfiets en de stabiliteit van een auto.

Critici wierpen echter op dat de Machimoto naast de voordelen vooral de nadelen van beide voertuigconcepten combineerde: bij slecht weer zit je immers niet droog (de piepkleine voorruit is nauwelijks het vermelden waard) en bij file tussen de auto's door laveren zit er ook niet echt in. Overigens was het de bedoeling dat de inzittenden allemaal een helm zouden dragen.

Uiteraard heeft de Machimoto nooit tot een productieversie geleid, maar hij gaat wel de geschiedenis in als een van de meest knotsgekke conceptcars...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten