Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Rinspeed Squba

Geschreven door Piet Andries op 07-12-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 2008 stammende Rinspeed Squba op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

De inspiratie moet opgedroogd zijn, dachten we. De Zwitserse tuner Rinspeed - vaste prik op het autosalon van Genève - wist ons ieder jaar te verrassen met een originele concept. Of het er nu eentje was met automatisch verschuivende wielbasis, een pick-up met geïntegreerde kraan of een fotografische lak met evenveel paarden erop als onder de motorkap, het ongewone was nooit gek genoeg voor het bedrijf.

Maar toen we deze Squba in 2008 te zien kregen, dachten we dat Frank Rinderknecht het eventjes niet meer wist en na het zien van de Bondfilm "The spy who loved me" duchtig aan het plagiëren sloeg in een uithoekje van zijn atelier. De hagelwitte Lotus Esprit werd een spierwitte Lotus Elise in een futuristisch jasje en het collectieve geheugen van het publiek zou zijn werk wel doen. 

Geen filmtrucage

Er bleek meer aan de hand. De scène met Roger Moore, waarin de geheimagent zich in zijn duikgrage Esprit onder water verstopt voor de machinegeweren van een achtervolgende helikopter, is een sterk staaltje filmtrucage. De Rinspeed Squba bracht het idee van het witte doek naar een meer in jouw buurt. Dat het zou werken, mocht je wel verwachten van Frank M. Rinderknecht, de oprichter van het bedrijf.

"Ik fantaseer al dertig jaar over een auto die onderwater kan vliegen en nu is die droom waar", kondigde hij de Squba aan tijdens het autosalon in zijn hoofdstad. Het is trouwens altijd een erezaak voor Rinderknecht geweest dat zijn creaties hun gekke beloftes ook nakwamen. Je zou hem de Zwitserse Panamerenko kunnen noemen.

Rinderknecht verwees naar de flinke hordes die het project meebracht, zoals de weerstand tegen de onderzeese druk of de waterbestendigheid van het interieur. En er moesten natuurlijk ook zuurstofflessen worden ingebouwd om de piloot - of beter gezegd: kapitein - en zijn matroos in leven te houden tijdens het snorkelen. Dat Rinderknecht niet voor een coupé maar voor een open Elise koos, had met de veiligheid en het gewicht te maken.

Bekleding met vismotief

In andere opzichten was de Squba ook visionair. Natuurlijk, erg groot was de onderwaterconcurrentie niet, maar als voorloper op autonoom rijden kon de Squba het heft in eigen handen nemen. Op een pittige viercilinder moest de Bond uit de Alpen niet rekenen. Voor een 'behouden vaart' zorgden drie elektromotoren achteraan, waarvan één voor het asfalt en de andere twee voor de schroeven tijdens het zwemmen. Voor een marien sfeertje zorgde ook de lbekleding die in de portieren en op de stoelen uit schubben leek gemaakt. Vegan is het misschien niet, visionair wel. Zoals altijd de regel was met de tot concept gepromoveerde hersenspinsels van Rinderknecht, ging de auto nooit in productie.

Toch kwam de Squba dit jaar nog eens boven water, maar dan in de metaverse. Voor de laatste editie van Photo Art Basel maakte Rinderknecht een 3D-NFT-versie (non-fungible token) waarin de auto het ruime sop koos, maar dan digitaa en ingekaderdl. Het unieke kunstwerk werd afgelopen zomer geveild, samen met de collectie concept cars van het merk. 

Wil je de auto's van Bond ook eens in het echt beleven? Vanaf 9 december loopt in Brussels Expo de tentoonstelling 'Bond In Motion'.

Journalist AutoGids/ AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten