Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Unieke Ferrari Daytona geveild

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-08-2017

Van een mooie ‘barn find’ gesproken: de enige straatlegale Ferrari Daytona met het aluminium koetswerk van de raceversies in de hele wereld is na bijna 40 jaar opgedoken in een Japanse garage.

38 jaar heeft hij gewacht. Deze Ferrari 365 GBB/4 Daytona met chassisnummer 12653 stond sinds 1979 weg te kwijnen in een hoekje van een Japanse garage. Die dag werd hij gekocht door de huidige eigenaar, Makoto Takai. De auto was 10 jaar eerder geleverd aan een Italiaanse klant, in 1969. Vandaag is de auto buiten gehaald in de staat waarin hij in de garage gevonden is om op 9 september in Maranello door RM Sotheby’s te worden geveild ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van Ferrari. De auto zou naar verwachting 1,4 tot 1,7 miljoen euro gaan opbrengen. Dat bedrag laat zich verklaren door de bijzondere aard van dit exemplaar.

Uniek

Daytona’s zijn al niet erg breed gezaaid. Tussen 1969 en 1972 zijn er 1.284 berlinetta’s gebouwd en 122 Spiders GTS/4. Maar exemplaar nummer 12653 is vooral het enige ter wereld dat straatlegaal is en toch het aluminium koetswerk heeft van de racers die in de 24 Uur van Daytona hebben gereden. De Chiaro-rode lak, het zwarte interieur, de met plexiglas bedekte koplampen, de elektrische ruiten, de vijfspaaksvelgen, de 4.4-V12 en het gereedschapskitje zijn allemaal origineel. Natuurlijk moet hij nog worden gerestaureerd om hem terug zijn oorspronkelijke glans te geven. Bovendien heeft hij een rijke geschiedenis gekend en is hij van Italië naar Japan gegaan, terwijl hij slechts 36.390 kilometer op de teller staan heeft.

Van Bologna naar Japan

Deze Daytona liep van de band in juni 1969 en ging naar de concessie van Carla Allegretti in Bologna. In oktober 1969 werd hij verkocht aan Luciano Conti, de oprichter en redacteur van het magazine Autosprint. Die verkocht hem minder dan een jaar later, in september 1970, aan de garage van Guido Maran in Verona. In oktober van dat jaar bezweek Carlo Ferruzzi uit Ravenna voor zijn charmes. Die stuurde hem in juli 1971 naar Japan. De Italiaanse GT werd in juni 1972 besproken in een artikel van het magazine Car Graphic. 3 jaar later, in mei 1975, werd hij gekocht door Goro Guwa uit Gifu. In april 1979 werd hij dan eigendom van Tateo Ito en daarna kwam hij snel in de garage van Makato Takai San terecht, die de auto sindsdien niet meer heeft willen verkopen… tot vandaag.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten