Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Volkswagen Futura uit 1989

Geschreven door Klaas Janssens op 23-09-2021

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1989 stammende Volkswagen Futura op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Bij zijn voorstelling op de IAA van Frankfurt in 1989 werd de Volkswagen Futura omschreven als "de wagen van morgen - vandaag al een realiteit". En daar blijkt geen woord van gelogen, want met deze conceptcar keken de VW-ingenieurs in een kristallen bol.

>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

Destijds oogste de Volkswagen Futura heel wat aandacht met zijn vleugeldeuren, intussen blijken die openzwaaiende, desgewenst verwijderbare portieren zowat het minst interessante aan deze IRVW (Integrated Research Volkswagen). Volgens sommigen zou deze conceptcar zelfs als inspiratie gebruikt zijn bij de ontwikkeling van de VW ID.3. De laktint is in elk geval dezelfde: Makena Turquoise.

1989 VW Futura Concept

Toekomstmuziek

De Volkswagen Futura is een compacte monovolume met een aerodynamisch verfijnd koetswerk: de luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt slechts 0,25. De designers gebruikten een heleboel hittewerende glaspartijen, waardoor het interieur baadt in het licht. Zo krijg je een goed zicht op het dashboard met zijn de digitale tellerpartij (met programmeerbaar LCD-scherm en navigatiemodule), op de middenconsole met geïntegreerde mobiele telefoon en op het elektrohydraulisch bekrachtigde stuur. Het interieur telt vier zitplaatsen met pyrotechnische veiligheidsgordels met geheugenfunctie, die achteraan komen met geïntegreerde kinderzitjes.

Ook aanwezig op de Volkswagen Futura: adaptieve cruisecontrole via radartechnologie, automatische parkeerfunctie en een elektrische handrem. Het interieur kwam zelf met zogeheten contrageluid, waarbij geluidsgolven gebruikt worden om het interieur nagenoeg decibelvrij te maken. En zo kunnen we nog wel even verder gaan. Toen verre toekomstmuziek, intussen dagelijkse realiteit.

1989 VW Futura Concept

Vierwielsturing

Het slimme gebruik van lichtgewichtmaterialen drukte de massa van de Volkswagen Futura tot ongeveer 1.000 kilogram, wat er samen met de gunstige stroomlijn voor zorgde dat er geen al te krachtig aandrijfgeheel nodig was om tot degelijke prestaties te komen. Vooral omdat de ingenieurs ook het gemiddelde brandstofverbruik zo laag mogelijk wilden houden. De Volkswagen Futura wordt aangedreven door een direct ingespoten viercilinder met een cilinderinhoud van 1,7 liter, dankzij een piepkleine compressor goed voor een piekvermogen van 82 pk. Een speciaal koelsysteem (via verdamping) maakte de aanwezigheid van pomp en een ventilator overbodig.

Snel was de Volkswagen Futur niet. Met een topsnelheid van 183 km/u is weinig mis, maar 15 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten, is niet meteen om over naar huis te schrijven. Toch moet deze conceptcar leuk gereden hebben, want om de behendigheid van de Volkswagen Futura in de binnenstad te optimaliseren, installeerden de VW-ingenieurs een actief meesturende achteras. 

1989 VW Futura Concept

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten