Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Dalende populariteit diesel komt raffinaderijen goed uit

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-08-2017

Het einde van de alleenheerschappij van dieselauto’s heeft gevolgen voor de activiteiten van de olieraffinaderijen in Antwerpen. Als ze minder diesel moeten maken, moeten ze minder overtollige benzine uitvoeren. Of toch aanvankelijk.

Om de diesel te produceren die nodig is voor motoren, moet uiteraard olie worden geraffineerd. Daarbij wordt tegelijk diesel, zware stookolie en benzine geproduceerd. Toen onze markt nog grotendeels op diesel reed, zaten de raffinaderijen met een benzine-overschot dat ze maar moeilijk plaatselijk kwijt geraakten en dus moesten exporteren. De meest nabije benzinemarkt was voor 2017 Nederland, het enige van onze buurlanden zonder ‘dieselverslaving’. Er zijn ook Zwitserland, de Verenigde Staten en nog een paar andere, veel verdere landen. Het is dus duidelijk dat het nieuwe evenwicht dat sinds een paar maand ontstaan is op de Belgische markt met open armen wordt ontvangen door de Belgische olieraffinaderijen.

Cijfers voor 2016

Om de situatie van 2016 te begrijpen, toen diesel nog onze markt domineerde, geeft de Belgische Petroleumfederatie aan dat ons land 4,8 miljoen ton benzine produceerde voor een nationaal verbruik van ‘slechts’ 1,5 miljoen ton. Dat betekent dus een overschot van 3,3 miljoen ton. De vraag naar diesel lag daarentegen op 7,1 miljoen ton. De productie van stookolie piekte op 12,3 miljoen ton voor een consumptie van 10,1 miljoen ton. Verder produceerde ons land 33,6 miljoen ton petroleumproducten (brandstoffen en derivaten). Toch werd nog 29,4 miljoen ton ingevoerd. Maar uiteindelijk kon ons land 35,4 miljoen ton uitvoeren.

Overzees transport

De aantrekkende interesse voor benzine maakt dat het grootste deel van de Belgische productie op de plaatselijke markt kan worden verkocht en dat de overschotten kunnen worden afgebouwd. Een omslag die op een goed moment komt. Europese raffinaderijen zijn performant maar hebben het steeds moeilijker om hun benzine naar de Verenigde Staten uit te voeren. Ook aan de overkant van de Oceaan is de raffinage namelijk toegenomen en de Amerikanen beginnen hun olieverbruik in de gaten te houden. Daarom voeren ze steeds minder in. Toch zou het goede nieuws van korte duur kunnen zijn. Het overzeese transport, dat vandaag nog extreem vervuilende zware stookolie mag gebruiken, moet in 2020 overstappen op diesel… De daaruit volgende sterke vraag naar diesel zal het overschot aan benzine weer doen toenemen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten