Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Diesel voordeliger vanaf 30.000 kilometer

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-05-2016

Er is heel wat ophef ontstaan rond de studie van VAB over het aantal kilometers dat je moet afleggen om goedkoper af te zijn met een diesel dan met een auto op benzine. Momenteel ligt dat omslagpunt bij vier op de tien geteste auto’s op 30.000 kilometer per jaar. Een woordje uitleg.

Uit een studie van mobiliteitsclub VAB blijkt dat de dieselversie van 4 op 10 geteste modellen – die in België verkocht worden – slechts rendabel is vanaf 30.000 km/jaar. Een jaarlijks aantal kilometers dat inmiddels uitgebreid becommentarieerd werd, hoewel de VAB het onderwerp nochtans grondig bestudeerd heeft. De organisatie publiceert trouwens regelmatig studies waarin benzine- en dieselauto's vergeleken worden om het omslagpunt te kennen waarop een diesel voordeliger wordt dan een benzine. Daarbij wordt rekening gehouden met de aankoopprijs, de verschillende belastingen en de kost van de tankbeurten gedeeld door het aantal afgelegde kilometers.

Regionale belastingen

De verschillen tussen de Vlaamse, Brusselse en Waalse fiscaliteit voor de geteste modellen zijn groot. Zo belast de Vlaamse overheid de dieselauto momenteel zwaarder – die in het algemeen evenwel krachtiger is en dus ook in Wallonië iets zwaarder belast wordt. Maar het grootste verschil vinden we bij de Audi A4 1.4 TFSI, die in Wallonië zwaar benadeeld wordt en waarbij een verschil genoteerd wordt van meer dan 1.000 euro na vijf jaar. Ook in Vlaanderen vertoont het model het grootste verschil bij de kostenberekening. Opmerkelijk is ook dat de Dacia Duster als diesel in Vlaanderen zwaarder belast wordt dan in Wallonië.

Accijnzen

Wat de brandstofprijzen betreft, is diesel ongeveer 0,20 euro per liter goedkoper dan benzine. Een verschil dat steeds kleiner wordt en dat nog kleiner zal worden met de nieuwe accijnzen voor brandstof die er in 2018 komen. VAB herinnert er evenwel aan dat een dieselmotor zuiniger is, hoewel de waarden van de NEDC-cyclus en het werkelijke verbruik voor dat type motor het verst uit elkaar liggen. Zo noteerde de mobiliteitsclub voor de tien geteste modellen een gemiddeld verschil van 49 procent voor de diesels en 27 procent voor de benzineauto's. De verantwoordelijken van de studie hebben tot slot voor de auto's op benzine een werkelijk verbruik opgetekend dat 0,9 liter per 100 kilometer hoger ligt, ofwel 6,4 l/100 km tegenover 5,5 l/100 km voor de geteste dieselauto's.

Geteste modellen

De modellen die getest werden, zijn de Audi A4 1.4 TFSI en 2.0 TDI, de Citroën C4 Cactus 1.2 THP en 1.6 HDi, de Dacia Duster 1.2 TCE en 1.5 DCi, de Hyundai i10 1.0 Turbo en 1.4 CRDi, de Kia Cee’d 1.0 Turbo en 1.6 CRDi, de Mazda 2 1.5 SkyActiv-G en 1.5 SkyActiv-D, de Opel Astra 1.0 Turbo en 1.6 CDTi, de Peugeot 208 1.2 Puretech en 1.6 BlueHDi, de SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi en 1.6 e-XDi en de Volvo V40 T2 en D2. Voor vier van de tien modellen moet je jaarlijks minimum 30.000 kilometer rijden om goedkoper af te zijn met de dieselversie (rekening houdend met de Vlaamse belastingen en de aankoopprijs). Het gaat dan met name over de Hyundai i20, de Kia Cee’d, de Opel Astra en de Peugeot 208. Voor de Audi A4 2.0 TDI moet je zelfs nog meer kilometers afleggen, omdat die in Vlaanderen zo zwaar belast wordt. De andere modellen zijn eerder voordeliger vanaf 25.000 kilometer per jaar, behalve dan de Dacia Duster, die is dat al vanaf 10.000 kilometer/jaar dankzij een groot verschil in verbruik (1,2 l/100 km in het voordeel van de diesel) en het kleine verschil in aankoopprijs (slechts 700 euro).

En in Brussel en Wallonië?

De Audi A4 op benzine wordt in Wallonië het meest benadeeld, rekening houdend met het verschil in belasting (zie hierboven). Gezien de aankoopprijs van de TDI zou de kilometerkostprijs voor de benzineversie in Wallonië rond die van de diesel moeten liggen bij 25.000 km per jaar, gerekend over vijf jaar. De SsangYong Tivoli diesel wordt ook in Wallonië en Brussel minder benadeeld, waardoor hij sneller rendabel wordt, ofwel onder 20.000 km per jaar. De dieselversie van de Dacia Duster is ook in Wallonië interessanter dan in Vlaanderen, dankzij een zeer kleine belasting tegenover de 1.2-benzine, die benadeeld wordt door zijn vermogen. Waardoor de Duster een model is dat in zijn dieselversie zeer snel rendabel is. Over het algemeen gaat de Brusselse en Waalse gebruiker makkelijker het omslagpunt (gemiddeld 25.000 kilometer) bereiken, maar door de geplande verhoging van de accijnzen en een fiscaliteit die wellicht gebaseerd gaat worden op de Vlaamse berekeningswijze, zal het jaarlijks aantal kilometers opgetrokken worden. Wat de cijfers van VAB betreft, die houden geen rekening met verzekerings- en onderhoudskosten, die over het algemeen iets hoger liggen voor een dieselauto.

Conclusie?

Het verschil in kilometerkostprijs tussen een benzineauto en een diesel wordt steeds kleiner. Er kan dus niet meer bespaard worden bij minder dan 25.000 kilometer per jaar en wanneer je om de vijf jaar een nieuwe auto koopt. Behalve dan in het geval van een Dacia Duster, die voor beide types van aandrijfgehelen een zeer gelijklopende aankoopprijs aanbiedt. Rekening houdend met de aanpassingen tegen 2018 van de belastingen en de accijnzen is vandaag de dag 30.000 kilometer per jaar realistischer voor de aankoop van een nieuwe wagen, temeer omdat moderne benzinemotoren er veel zuiniger op geworden zijn. De diesel zal nog interessant kunnen zijn op lange termijn, als je je wagen een decennium wilt houden en regelmatig lange trajecten aflegt. Maar opgelet, bepaalde steden beginnen de toegang te verbieden aan oude dieselauto's, of er moet op zijn minst betaald worden om binnen te mogen.

Ontdek hier de volledige tabel:

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten