Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / Goodwood Festival of Speed 2019: laaiend succes

Geschreven door Laurent Blairon op 09-07-2019

Een weekend doorbrengen in Goodwood betekent gegarandeerd ogen tekort komen in de tempel van snelheid, krachtige motoren, maar ook steeds meer elektrische bolides.

Een weekend in Goodwood blijft een uitzonderlijk moment. En de elektrische auto’s doen niet meer onder voor de grote verbrandingsblokken. Het bewijs: de VW ID.R heeft het baanrecord verbroken, waarmee de 20 jaar oude tijd van een F1-wagen eindelijk van de troon is gestoten. Op het FOS van Goodwood (niet te verwarren met de Revival in september) kruis je alle soorten wagens van de wereld, van alle merken, honderdjarigen of zelfs prototypes, die allemaal komen om de 1,86 km zo snel mogelijk af te leggen, of om zich simpelweg eens te laten zien – en te horen – aan het publiek. Een feest, een ode aan de mooiste motoren, en vooral aan de mooiste koetswerken.

Record

Voor sommigen blijft het evenement een ware uitdaging, dit jaar was dat vooral voor Volkswagen zo, dat toekwam met zijn beroemde ID.R, de fluisterstille recordbreker die na Pikes Peak en de Nürburgring er alles aan deed om Goodwood op zijn palmares te schrijven. De uitdaging komt twintig jaar na het vorige record van Nick Heidfeld in de McLaren MP4/13 met 800 pk. Romain Dumas, met de ID.R van 500 kW (ongeveer 680 pk), zette de beste tijd ooit op het evenement op zaterdag 6 juli: 39,90 seconden, ofwel 1,7 seconden sneller dan de F1-bolide. Missie volbracht en bravo aan VW, vooral omdat deze tijd waarschijnlijk niet snel zal worden verslagen…

Eerbetoon aan Schumi

Het record van VW was een hoogtepunt, maar niet het enige. Het programma van de activiteiten is er eentje zonder dood moment, met sessies op het hoofdcircuit, tentoonstellingen op de extra zones en diverse vieringen. En allemaal op bewonderenswaardige wijze becommentarieerd door gepassioneerde sprekers en uitgezonden op gigantische schermen, om niets te moeten missen. Het meest pakkende eerbetoon was zonder twijfel de verzameling van de auto’s van Michaël Schumacher, van de Jordan van zijn debuut op Spa naar de Ferrari’s, de Mercedes Groep C en zelfs de 190 e DTM. En dat alles in het bijzijn van zijn vrouw Corinna, Jean Todt en Luca di Montezemolo.

#Selfie

De kampioenen en persoonlijkheden zijn overal en meestal zeer toegankelijk voor een selfie of een goede oude handtekening. Maar op Goodwood zijn de echte sterren de auto’s… Een trosje Porsches 917 hier, wat Ferrari 12-cilinders van de jaren ’60 daar, een gekke selectie Aston Martins (het merk werd dit jaar geëerd voor zijn 70 jaar) en vooral een eerste vertoning voor het gecamoufleerde prototype van zijn SUV, de DBX, die volgend jaar te ontdekken is. Er waren ook statische exposities op de magnifieke grasvelden van het domein, met Bugatti, Voisin of zelfs de Abarth-racewagens.

Een echt salon?

Constructeurs verlaten steeds meer de traditionele salons, maar ze willen voor geen geld Goodwood overslaan, de media-aandacht is simpelweg mondiaal. De stands zijn gedurfd en spectaculair, met de hoofdprijs dit jaar waarschijnlijk voor Ford, dankzij zijn heuse achtbaan! Mini heeft simpelweg een soort Londense wijk nagebouwd. En daarnaast zijn er allemaal kleine constructeurs die nergens anders (meer) te vinden zijn, maar toch goed vertegenwoordigd zijn op Goodwood: Lotus, Morgan, BAC, Koenigsegg, Zenvo, Apollo (met de spectaculaire IE) of zelfs het herboren De Tomaso. Onmogelijk om ze allemaal te noemen.

Roborace

Een laatste woord voor de vooruitstrevende blik van de organisatoren naar de elektrische auto toe, want neen, er is meer dan enkel de oorverdovende mechanische machines. Het record van VW was één ding, maar de Porsche Taycan en de kleine Honda e hadden de eer om een voorstellingsrondje te doen (als eerste publieke uitje), net zoals de Harley Davidson Live Wire. Verrassend genoeg konden we zelfs een autonome tractor ontdekken als uit een sci-fifilm: de Case. En vooral een intrigerende demonstratie van de Roborace-categorie (ze waren er ook in 2018), de fameuze autonome racewagens: een bolide rijdt op de piste, stopt, en de piloot stapt uit, met symbolisch genoeg zijn stuur mee met hem, waarna de auto helemaal alleen weer vol gas vertrekt! Kleine blunder, de auto is 500 meter verder weer gestopt, waarschijnlijk door een gebrek aan oriëntatiepunten… tot groot applaus van de menigte. Enkel op Goodwood...

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten