Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / Mini Panamericana 2018 – Tweede stuk: Tremuco – San Carlos de Bariloche

Geschreven door David Leclercq op 30-08-2018

Tweede etappe van ons avontuur: na een nacht in Tremuco zetten we onze tocht verder. We gaan naar de Andes en vlak we nadat Argentinië zijn binnengereden, trekken we naar de poort van Patagonië.

Het is 7 uur ’s morgens. We verlaten de stad Tremuco, 700 kilometer ten zuiden van Santiago, de hoofdstad van Chili. Het is nog steeds koud en het begint te motregenen. Het duurt trouwens niet lang voor de regenval intensiever wordt en een zondvloed met veel geweld op onze voorruit valt. Het einddoel van onze 500 kilometer lange rit van vandaag: het Huapimeer aan de andere kant van de Andes-bergketen, die we moeten oversteken. De winterbanden zullen dus voor het eerst van pas komen. Als er nog overblijven, tenminste, want kort na ons vertrek heeft de auto voor ons twee platte banden als gevolg van een harde aanrijding met een voorwerp op de weg. Niets aan te doen, herstellen is niet meer mogelijk. Mini heeft daar gelukkig op geanticipeerd: elke auto heeft 4 reservebanden, dus een volledige set, op het dak mee.

Onverwachte ontmoeting

Het houdt stilaan op met regenen en de mist trekt op. Daardoor merken we in het midden van het niets een bord op dat verwijst naar een automuseum. We kijken even naar onze gastheren en besluiten dat we stoppen. Het is een onwaarschijnlijke plek en dat kunnen we ook zeggen van wat we binnen aantreffen: een echte liefhebber van het merk Studebaker heeft een heuse verzameling aangelegd in een decor dat bij het tijdperk van toen past. Dapper en ook volledig onverwacht. Wanneer de man verneemt dat we van België komen, troont hij ons mee naar een hoekje om ons trots een kastanjebruine Studebaker aan te wijzen die uit België komt, want hij is geassembleerd in de D’Ieteren-fabriek in Brussel. Je houdt het niet voor mogelijk… Het bezoekje is kort, want we moeten nog flink wat kilometers malen en we moeten de met sneeuw bedekte Andes nog bedwingen.

Radicale verandering

De beklimming verloopt gemakkelijk. Dat is ook normaal met meer dan 200 pk onder het gaspedaal… De wegen zijn perfect vrij en tot onze verbazing rijden we door weelderige bossen zodra de sneeuw verdwijnt. Je zou je bijna in een tropisch woud wanen… In werkelijkheid zijn dit de eerste oerbossen van Patagonië. Dit deel, dat een van de minst dichtbevolkte gebieden ter wereld is, maakt niet enkel deel uit van Argentinië, want het hoort ook deels bij Chili (250.000 vierkante kilometer is van Chili, 1,1 miljoen vierkante kilometer van Argentinië) en loopt helemaal door tot aan het zuiden van het continent. Patagonië staat bekend om zijn enorme veestapels, maar ook om zijn zeer vijandige klimaat, dat heel veranderlijk en winderig is, vooral aan Argentijnse zijde. De lange afdaling naar Argentinië en naar onze volgende uitvalsbasis aan het Huapimeer geven ons de kans om de batterij van onze Countryman voor meer dan de helft te herladen. De avond voordien hadden we namelijk geen stekker gevonden. Bergen kunnen dus praktisch zijn… En magnifiek mooi. Het spektakel van de steppes afgeboord met meren en bergen, immense vlakten die ongerept lijken, bewijzen dat Patagonië geen legende is…

Volg onze trip via de sociale media:

AutoGids op Instagram

AutoGids op Facebook

Mini op Instagram

De vorige delen van onze reportage

Deel 1: Santiago - Tremuco

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten