Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Wat weten we al over de Volkswagen ID.Buzz (2022)?

Geschreven door Yeelen Möller op 30-06-2021

De conceptcar VW ID.Buzz van 2017 was cool, maar nog leuker is dat Volkswagen de elektrische reïncarnatie van het iconische VW-busje ook echt gaat produceren vanaf 2022. Wat weten we er al over?

Aan de spyshots te zien die op het internet verschijnen, komt Volkswagen steeds dichterbij de lancering van zijn ID.Buzz, een elektrisch busje dat heel wat inspiratie haalt bij de iconische T1 en T2-busjes van de jaren '60 en '70. Er beginnen gecamoufleerde prototypes rond te rijden op de weg in hun productiekoetswerk, wat logisch is, gezien Volkswagen de ID.Buzz al in 2022 zou lanceren. Wat weten we nog van het model?

MEB-platform

De conceptversie van de Volkswagen ID.Buzz maakte deel uit van een hele reeks prototypes die VW toonde om de versatiliteit van zijn elektrische MEB-platform te onderstrepen, waar nu ook al de ID.3, ID.4 en ook de Audi Q4 E-Tron op zijn gebouwd. De productievariant van de ID.Buzz zou dus een van de grootste modellen op het platform worden, bijna 5 meter lang, waardoor er ook meer plek is voor een groter accupakket. 

De conceptversie maakte twee accupakketten mogelijk: een kleiner pakket van 83 kWh met achterwielaandrijving waarmee je 435 km ver kan rijden en een groter pakket van 111 kWh met vierwielaandrijving en twee elektromotoren en een rijbereik van 600 km. Het valt nog te bezien of dat grote pakket ook in productie gaat, het zou natuurlijk de prijs van het model flink opdrijven.

Design

De inspiratie voor het design van de ID.Buzz komt natuurlijk van de klassieke Samba-busjes van Volkswagen uit de jaren '50 en '60, maar dan met een duidelijk moderne saus. Het is een cab-forward design met een heel korte neus, net zoals de oude busjes die de motor achterin hadden liggen. Het elektrische busje heeft grote wielen en strakke led-verlichting.

Binnenin zou de ID.Buzz, als we de spyshots mogen geloven, een vergelijkbaar dashboard krijgen als de ID.3 en de ID.4, met een klein display achter het stuur voor de nodige rijgegevens en een groter centraal scherm voor alle infotainmentfuncties. 

Er zouden twee varianten komen: een ID.Buzz Cargo en een personenversie van het busje. De ID.Cargo heeft geen zijramen achteraan en zou enkel de achterwielaangedreven aandrijflijn krijgen, met een laadvermogen van zo'n 800 kilo. Er is ook sprake van verschillende lengtes door met de wielbasis te spelen.

Productie en lancering

De Volkswagen ID.Buzz gaat in 2022 in productie in de Chattanooga-fabriek van VW in Tennessee (VS), waar momenteel de Noord-Amerikaanse en Chinese Passat van de band rolt, samen met de Volkswagen Atlas SUV. Naast de ID.Buzz zou ook de Volkswagen ID.4 in deze fabriek geproduceerd worden. Een richtprijs hebben we nog niet, maar verwacht geen koopje: de Multivan is immers ook niet goedkoop, en die heeft geen duur batterijpakket aan boord.

UPDATE 26 07 2021

De Volkswagen ID Buzz zal te krijgen zijn in 3 varianten. In Europa zal de passagiersversie 6 plaatsen hebben en zich richten op zogenaamde 'ride-pooling'-diensten. Daarbij zijn de achterste zitplaatsen individueel en krijgen ze elk een eigen informatiescherm. De ID Buzz Cargo-versie is bestemd voor leveringsdiensten. De derde variant is voor de VS, bedoeld voor carpooling.

Volkswagen voert momenteel tests uit met prototypes die autonoom rijden in Niveau 4 aankunnen, waarbij de bestuurder is bepaalde situaties niet geacht wordt de aandacht op de weg te houden. Het objectief is tegen 2025 klaar te zijn om daarmee op de markt te komen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten