Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Toekomstig model / Subaru lanceert drie nieuwe modellen! Of toch semi-nieuw

Geschreven door Steven Appelmans op 18-07-2025

Akkoord, bij de Solterra gaat het hem om een facelift. Maar de E-Outback en Uncharted zijn toch écht wel nieuw. Nu ja, nieuw. In de fond zijn het niet meer dan Subaru-afgeleiden van de bZ4X, bZ4X Touring en C-HR+ .

Wat we ook niet anders hadden verwacht. Niet alleen omdat we al even weten dat Toyota en Subaru de handen in elkaar hebben geslagen op elektrisch gebied, maar evenzeer omdat de Trailseeker - wat de Amerikaanse variant is van de E-Outback - al duidelijk had gehint naar hoe zo'n elektrische Toyota (in deze de bZ4X Touring) eruit zou zien na een stage bij Subaru.

E-Outback

Dus beginnen we dan ook ineens met de terreinbreak. Die moet ons de echte Outback doen vergeten (die wel nog bestaat in de VS) wat de E-Outback in de eerste plaats doet met een stoer uiterlijk. Denk zwarte wielkastbeschermers, een ferm stel dakrails en natuurlijk vierwielaandrijving. Uiteraard is dat Symmetrical AWD niet langer een mechanische verbinding, de vier wielen worden aangedreven bij gratie van de twee elektromotoren (één per as).

Samen leveren die 375 pk wat goed moet zijn voor een 0 tot 100 km/u in 4,4 seconden. Doe je het iets meer piano dan zou je met de 74,7 kWh aan batterijcapaciteit 450 kilometer ver moeten raken. Daar de bodemvrijheid van 21 centimeter - en dus ook al dat vernoemde 4X4 - hoeft die afstand niet per se op asfalt verreden te worden.

We herhalen graag dat je dezelfde motorconfiguratie (en breakdesign) dus ook bij Toyota kan shoppen. Waar die bZ4X Touring trouwens eveneens te krijgen valt met 1 elektromotor. Waardoor die Toyota - met dezelfde batterij - een heel stuk verder raakt dan de E-Outback. En allicht ook goedkoper zal zijn (we wachten nog op definitieve prijzen).

Solterra

De Solterra was het eerste resultaat van de entente tussen Subaru en Toyota. Waarbij beide EV's zich louter op details van elkaar lieten onderscheiden. Dat dat niet ging veranderen wisten we al een paar maand. Samen met de onthulling van de Trailseeker in de States, lanceerde Subaru namelijk ook de facelift van zijn middenklasser. 

Waardoor we dus al even weten dat het grootste nieuws de sterkere AWD-versie is (338 pk). En het grotere rijbereik (500 kilometer uit 73,1 kWh aan batterijvermogen). Je ziet de vernieuwing trouwens ook: de zwarte wielkasten zijn nu louter nog voorbehouden aan de E-Outback - wat in essentie de breakversie is van de Solterra. Bij de vijfdeurs worden die panelen voortaan in koetskleur uitgevoerd.

Uncharted

Wat ons brengt bij het grootste nieuws. De Uncharted laat zich nu immers voor het eerst zien. Het is te zeggen, toch in zijn Subaru-vorm, want technisch (en ook in profiel) is dit uiteraard Toyota's C-HR+. Zij het dat Subaru hier - anders dan bij de andere twee - toch iets meer zijn eigen designstempel heeft gedrukt. Zowel de voor- als achterkant komen met een specifieke stijl die duidelijk breekt met wat Toyota in de showroom zet.

Ook binnenin is er verschil, zij het beperkter dan aan de buitenkant. Het stuur is de grootste weggever. Niet alleen omwille van het logo op de centrale naaf, maar evenzeer door zijn hoekige vorm (de C-HR+ komt met een ronde hoepel).

Waarna de Uncharted opnieuw in de pas gaat lopen. Technisch is er amper onderscheid, wat betekent dat ook de AWD-versie van de Uncharted kan rekenen op 338 pk, vermogen dat hij haalt uit een 77 kWh-batterij. 

Anders dan de Solterra en E-Outback neemt Subaru voor zijn Uncharted eveneens de FWD-varianten op in het gamma. Je kan dus bijkomend opteren voor een 167 en een 224 pk sterke voorwielaangedreven versie die respectievelijk terugvallen op een 57,7 en een 77 kWh-celpakket. In dat laatste geval zou je 585 kilometer ver moeten raken op een lading. 

Is de energie opgesoupeerd, dan volstaat een half uur aan de snellader om van 10 terug naar 80% te tanken (aan een vermogen van 150 kW). Waarna Subaru finaal toch nog een technologisch opbod uit de mouw schudt. Want voor zover we weten komt de C-HR+ met een interne omvormer van 11 kW. De Uncharted daarentegen krijgt er standaard een van 22 kW. 

Journalist AutoGids/AutoWereld

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten