Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Deze Group B-racewagen gaat opnieuw in productie!

Geschreven door Yeelen Möller op 27-03-2023

Een van de meest bizarre, maar daarom niet minder interessante Group B-rallywagens krijgt een moderne recreatie. MST gaat namelijk 5 hagelnieuwe MG Metro 6R4's bouwen met een carbon koetswerk en 450 pk!

De Group B blijft een begeesterende raceklasse, met rallywagens die té snel en te onveilig werden om te blijven bestaan, maar die ook het leven gaven aan enkele iconische homologatiemodellen. Denk maar aan de Audi (Sport) Quattro, de Peugeot 205 T16 en de... MG Metro 6R4. Inderdaad, ook de doodsaaie stadswagen van British Leyland/Rover kreeg een opgepompte rallyversie met een centrale V6 van zo'n 400 pk op een wagengewicht van om en bij de 1.000 kilo.

Onbetrouwbaar en (relatief) traag

Niet dat de auto bijster succesvol was, want enkel in zijn eerste WK-race wist hij op het podium te finishen. De auto was veel te onbetrouwbaar en bovendien kwam zijn atmosferische V6, gebaseerd op de DFV F1-motor en de basis voor de krachtbron van de Jaguar XJ220, power tekort ten opzichte van zijn drukgeladen rivalen. Hoe dan ook was het na 8 deelnames voor de 6R4 alweer gedaan met de Group B wegens te gevaarlijk, waardoor de overgebleven auto's door private teams werden ingezet in de rallycross, niet zonder succes. 

Moderne interpretatie

Ondanks zijn weinig roemrijke verleden is de MG Metro 6R4 toch een cultfiguur geworden binnen de autogeschiedenis, net als alle Group B-wagens, waardoor Motorsport Tools (MST) uit Wales heeft besloten om het model te recreëren met moderne technologie. MST ken je misschien al van zijn gemoderniseerde Ford Escorts voor straat- of racegebruik, en dezelfde verbeteringen worden nu toegepast op de nieuwe 6R4 – de naam MG of Metro mag het bedrijf namelijk niet gebruiken.

Er worden slechts 5 exemplaren gebouwd, allemaal met een carbon koetswerk en een 450 pk sterke V6 met compressor van Audi. De power wordt naar de vier wielen overgebracht dankzij een sequentiële zesbak van Sadev. Het handjevol klanten kan kiezen voor een straatversie met een interieur op maat, of een gestripte variant voor rally- of circuitgebruik.

Vanaf 335.000 euro

Maar dat maatwerk is natuurlijk niet goedkoop, want elk exemplaar van de nieuwe 6R4 heeft een vanafprijs van 295.000 Britse pond (335.140 euro) exclusief belastingen. Dat is meer dan wat je voor een origineel exemplaar betaalt, waarvan de veilingen meesten tussen de 200.000 en 250.000 euro eindigen, maar de nieuwe interpretatie moet wel beter zijn op zowat elk vlak. Moeilijke keuzes... die we gelukkig zelf niet moeten – of kunnen – maken.

Foto klassieke MG Metro 6R4: Chris Ibbotson, https://www.flickr.com/photos/chrisibbotson/257291551/

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten