Het verheel is bekend. Mercedes investeerde zwaar in de ontwikkeling van een plug-inhybride viercilindermotor, die ervoor zou zorgen dat de C63 AMG de felle strijd met de BMW M3 in zijn voordeel zou kunnen beslechten. Dat draaide helemaal anders uit. Hoewel de supersportieve stekkerhybride zeker zijn merites heeft, moesten de AMG-fans niets weten van die geëlektrificeerde viercilindermotor. Enkel bij Mercedes zelfs spreken ze (nog) niet over een flop.

Mercedes zou inmiddels besloten hebben weer te investeren in V8-motoren, maar dat ontwikkelingsproces vraagt tijd. Bovendien is de kans bijzonder klein dat die dikke motor dan ook in de C-Klasse terecht komt. Maar geen nood, want V8-fans kunnen bij het Oostenrijkse VUK terecht. Want de "oude" 4 liter-V8 van de vorige C63 blijkt gewoon in het vooronder van de nieuwe C63 te passen. Iedereen tevreden.
Ode aan de Evo II
Nu ja, niet iedereen. Want VUK besloot die motorruil te combineren met een ode aan de Mercedes 190E. Die deed het nog zonder AMG-badge, maar was er wel als Evo II. Dat was een propvol spoilers gehangen homologatiemodel voor de toerwagenracerij dat anno 2025 nog steeds tot de verbeelding blijft spreken. Denk maar aan de restomod van HWA.

VUK geeft zijn Mercedes-AMG C63 V8 een gespierde, door de Evo II geïnspireerde bodykit die wielkastverbreders combineert met retrovelgen en een joekel van een achtervleugel. Toch weerklinkt er opnieuw kritiek. Want had die 190E Evo II geen viercilinder in de neus, net zoals de plug-inhybride C63 eigenlijk heeft? Of hoe je altijd spijkers op laag water kan zoeken. De hierboven eerder vermelde HWA-creatie op Evo II-basis heeft overigens evenmin een viercilinder, maar een V6.