Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Minispeed Mini GP3: de imperfecties wegwerken

Geschreven door Yeelen Möller op 22-09-2021

De Mini GP3 is een bommetje, maar eigenlijk te hard voor dagelijks gebruik en zijn automaat speelt hem parten op circuit. Minispeed (Beek Auto Racing) zegt zowel het comfort als de prestaties te hebben verbeterd.

De Mini JCW GP3 is de meest extreme Mini tot nu toe: met liefst 306 pk is het simpelweg een bommetje. Toch is het een beetje een slecht gelukt compromis in de praktijk: hij is te hard afgeveerd en te luid binnenin voor dagelijks gebruik, maar op het circuit komt hij tekort met zijn iets te langzame automaat. Marc Rutten, aka Shmarc150, de manager van Shmee150, bracht zijn exemplaar naar Beek Auto Racing om die nadelen weg te werken.

Instelbare ophanging

Het resultaat is een combinatie van onderdelen die je via Minispeed kan bestellen, en wat personalisatie om de Mini GP3 een unieke look te geven. Ten eerste is het comfort verbeterd door een instelbare ophanging van AST Suspension, die in zijn zachtste stand meer comfort moet bieden voor dagelijks gebruik, terwijl je hem ook naar wens weer strak kan maken voor op het circuit. Ook de Michelin Cup 2-banden zouden voor een aangenamer geluidsniveau moeten zorgen binnenin.

Militek

Toch verliest deze Mini GP3 de peper in zijn kont niet, want dankzij een catback-uitlaat van Militek en een chiptuning levert de 2-liter turbo nu 330 pk en 500 Nm (+24 pk en 50 Nm). Het zou de Mini ook een wat ruiger uitlaatgeluid moeten geven. 350 pk en 530 Nm is ook mogelijk volgens de tuners, maar dan is er een nieuwe intercooler en downpipe nodig.

Blue White

Qua looks kreeg de Mini GP3 een blauwe wrap met witte strepen, als verwijzing naar de Ford Escort RS Cosworth. De velgen zijn dan weer glanzend wit gespoten met zwarte inzetstukken. Binnenin is het stuurwiel opnieuw bekleed met alcantara en carbon, terwijl de passagier een eigen display krijgt met alle leuke cijfertjes tijdens het rijden. Geslaagd, of niet?

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten