Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Restomod: Fifteen Eleven Design Porsche 914, met Cayman S-motor

Geschreven door Kevin Kersemans op 28-08-2023

Het Britse Fifteen Eleven Design heeft zich gewaagd aan een restomod van een Porsche 914 uit 1975. De targa kreeg een nieuw leven met mechaniek van een veel modernere Cayman S... met vloeistofkoeling dus.

Restomods, niet iedereen is er fan van, maar af en toe passeert er toch eens eentje die de geest van het origineel (min of meer) respecteert, maar vertaalt naar een hedendaagse standaard. Zoals de Porsche 914 van Fifteen Eleven Design, die nog steeds herkenbaar is als het oorspronkelijke model, maar onderhuids een flinke upgrade kreeg, met de techniek van een Porsche Cayman S '987'.

Het Britse bedrijf heeft drie jaar gewerkt aan zijn creatie, maar ging dan ook grondig tewerk. Zo werd het chassis van de 914/6 fors herwerkt en werd de oorspronkelijke, luchtgekoelde en centraal achterin gemonteerde zescilinder-boxer van 110 pk vervangen door een vloeistofgekoeld exemplaar uit een Porsche Cayman S van de '987.2'-generatie (2005-2012).

380 à 400 pk

Maar de 3.8 uit de Cayman S werd niet zomaar in de 914 gelepeld: hij werd vergroot van 3,4 naar 3,8 liter, voorzien van speciale zuigers en gekoppeld aan een aangepaste motorsturing en een op maat gemaakt uitlaatsysteem van roestvrij staal. Daarmee zou hij volgens Fifteen Eleven Design goed zijn voor 380 à 400 pk, meer dan drie keer zoveel dus als de 914/6 uit de jaren 70. Het vermogen wordt naar de achterwielen overgebracht via een eveneens van de Cayman S afkomstige manuele versnellingsbak met zes verhoudingen.

Daar bleef het gelukkig niet bij, want om ervoor te zorgen dat deze restomod op de weg blijft en ook veilig tot stilstand kan komen, werd een beroep gedaan op verstelbare schokdempers van Reiger en geventileerde en geperforeerde Brembo-remmen met klauwen met vier zuigers. Het geheel staat op 18-duimwielen van Fuchs, geschoeid met Michelin Pilot Sport 2-banden. Verder werd de volledige koets versterkt en werden de koetswerkpanelen vervangen door exemplaren van carbon.

De restomod-914 is weliswaar wat breder dan het origineel, maar de proporties bleven wel min of meer gerespecteerd. De neus zal wellicht niet in de smaak vallen bij puristen, maar het ducktail-spoilertje maakt het geheel wel af. Binnenin zien we Recaro-stoeltjes en een houten versnellingspookknop van Fifteen Eleven. Aanpassingen aan het brandschot en de benzinetank creëren ten slotte wat meer beenruimte in het interieur. Voor de liefhebbers: de restomod is ook beschikbaar met het stuur links, maar je moet er wel wat voor over hebben: de prijzen starten bij 350.000 Britse pond (een kleine 410.000 euro), en het is niet eens duidelijk of voor dat bedrag de donorauto is inbegrepen...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten